De GTO is een maat groter dan zijn voorgangers, de dichte GT en de open D8 270RS. Zo’n 35 centimeter langer en 15 centimeter breder, maar nog altijd een lichtgewicht van 700 kg. De groeistuip is enerzijds noodzakelijk om de massieve in de lengterichting geplaatste vijfcilinder 340 pk 2.5 TFSI vijfcilindermotor van Audi te huisvesten, en tegelijk een verbluffende balans te realiseren in het ontwerp. De GTO is dan ook een splinternieuw ontwikkelde auto. Nog slechts 5% van de onderdelen delend met de D8 270RS en zo’n 30% met de veel recentere GT. Een mijlpaal in de 34-jarige Donkervoort historie. Volgens Joop Donkervoort zelf de eerste in een nieuwe generatie Donkervoort automobielen. Vandaar dat hij de chassisnummering vanaf de GTO weer op ‘0‘ heeft gezet.
Lichtgewicht
Maar ook daarmee houdt de vernieuwing van de GTO niet op. Door het stalen buizenframe met grote koolstof composiet panelen te verlijmen, is een unieke combinatie van stijfheid en ultra licht gewicht ontstaan. De carrosserie bestaat ook geheel uit koolstof composiet. De deuren bestaan uit een stuk (incl. scharnieren) en wegen slechts 980 gram. Ook de sluitingen van de motorkap zijn geintegreerd. Het merk heeft hiervoor gekeken naar techniek uit de luchtvaart, waar een gladde afwerking en een laag gewicht ook essentieel zijn. Daarnaast is het onderstel van de auto grondig herzien, is de vooras voorzien van een totaal nieuwe anti-rollbar en is de achterasconstructie - om de GTO extra stabiliteit te geven - helemaal nieuw ontwikkeld.
340 tot 400 pk
Bij de eerste besloten preview voor Donkervoort Ambassadors uit heel Europa zó enthousiast ontvangen, dat binnen enkele uren al grofweg de helft van de eerste 25 speciaal uitgevoerde GTO’s was verkocht. Die speciale GTO’s hebben overigens een nog lichtere variant van de 2.5 TFSI motor, die bovendien geen 340 pk maar 400 pk aan de man brengen. Donkervoort heeft daartoe in samenwerking met Audi een nieuw inlaattraject ontwikkeld. Op het dashboard is een schakelaar gemonteerd die de pk-boost aan of uit kan zetten. Leuk! Daaraan verbonden zit een andere Donkervoort-noviteit: de eerste auto uit Lelystad die een ‘traction control’ aan boord heeft. Alleen voor als het regent, uiteraard.
Prijzen
De productie van de nieuwe auto gaat in 2012 van start, waarbij naar verwachting in de zomer de eerste speciaal uitgevoerde GTO’s zullen worden afgeleverd. De eerste ‘reguliere’ versies worden vanaf 2013 op de Europese wegen verwacht. De prijzen van de nieuwe GTO liggen tussen de 100.000 en 150.000 euro. Exclusief belastingen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review