Volgens GOMobility! investeren de vier grote gemeenten, Amsterdam voorop, miljoenen euro’s om elektrische mobiliteit vlot te trekken. Voor Amsterdam staat de teller tot op heden op zo’n 3 miljoen euro en Rotterdam kende al bijna 1 miljoen euro aan subsidies toe. Deze investeringen moeten er voor zorgen dat de voorwaarden om over te stappen op elektrische tractie optimaal zijn.
Zo moeten er in de Maasstad in 2014 tenminste 1.000 openbare oplaadpunten staan en e 1.000 elektrische auto’s en 4.000 e-scooters in gebruik zijn. De ambities van Amsterdam zijn nog groter:10.000 EV’s in 2015 en als het even kan een paar duizend oplaadpunten. De hoofdstad streeft ernaar om het aantal oplaadpunten gelijke tred te laten houden met het aantal EV’s. Daarom zorgt de gemeente bij de registratie van iedere e-car voor een oplaadpaal.
Daarnaast zijn er tal van partijen volop actief met het opzetten van een landelijke netwerk van snellaadstations. Een van die initiatiefnemers is The New Motion. In GO!Mobility valt te lezen dat er vóór 2013 honderd snellaadpalen geplaatst zullen zijn. De stations komen vooral te staan lang of nabij snelwegen, bijvoorbeeld bij verschillende BP tankstations, wegrestaurants, Nissan dealers en op diverse locaties in het gebied van energiebeheerder Liander. Dit maakt het mogelijk om straks overal in het land, binnen een straal van 60 kilometer elektrisch bij te tanken.