RAI Vereniging: 130 km/u limiet haaks op milieu- en verkeersveiligheid

Maandag kondigde het kabinet aan dat het de maximumsnelheid op een groot aantal trajecten wil verhogen naar 130 kilometer per uur. Een vermeende verbetering van de doorstroming ligt hieraan ten grondslag. RAI Vereniging is negatief over die voorgestelde verhoging.

RAI Vereniging ziet de meerwaarde van de aangekondigde verhoging niet. Tegelijkertijd staat deze haaks op de inspanningen van de automobielindustrie en van de rijksoverheid om de verkeersveiligheid te vergroten en uitstoot van schadelijke stoffen door wegverkeer te verlagen.

De ongevallencijfers in het Nederlandse verkeer laten in de voorbije jaren een dalende trend zien. Nederland is hierdoor inmiddels één van de verkeersveiligste landen van Europa. Om het aantal verkeersslachtoffers dat helaas nog te betreuren is verder te verlagen, moeten steeds grotere inspanningen worden geleverd. Tegelijkertijd wordt nu een maatregel genomen waarvan becijferd is dat deze tot 7 extra verkeersslachtoffers per jaar leidt. Om dit te voorkomen trekt het kabinet 132 miljoen euro uit. RAI Vereniging vindt de verhouding tussen meerwaarde van de maatregel en de maatschappelijke kosten die hiermee gepaard gaan buitengewoon scheef.

Naast de verkeersveiligheid komen milieudoelen door de voorgestelde maatregel in het gedrang. Fabrikanten en importeurs investeren jarenlang fors in het schoner en zuiniger maken van hun producten. De overheid stimuleert dat. Door de maximumsnelheid te verhogen wordt (een deel) van deze inspanning teniet gedaan.