Nieuwe Mercedes-Benz SL innoveert (update: foto's!)

Binnenkort presenteert Mercedes-Benz de compleet nieuwe SL-Klasse. Meer dan ooit doet hij zijn typeaanduiding (SL staat voor Sport Leicht) eer aan. Het geheim: aluminium! In het voorjaar van 2012 komt-ie op de markt. Update: de eerste beelden zijn gelekt!

Sport Leicht is de nieuwe SL zeker. Ten opzichte van zijn voorganger is hij namelijk maar liefst 140 kg lichter. En dat terwijl zijn prestaties, comfort én veiligheid van een nog hoger niveau zijn. Het geheim achter deze ‘afslankkuur’ is een carrosserie die voor 89% uit aluminium bestaat. In bepaalde carrosseriedelen zoals de achterpanelen is magnesium verwerkt, dat nog lichter dan aluminium is. Andere lichtgewicht ontwerpelementen compenseren het extra gewicht dat wordt veroorzaakt door nieuwe (assistentie)systemen en technologieën die het comfort en de veiligheid naar een nog hoger plan brengen. De achterklep van de nieuwe SL is ook zeer licht. Voor het gemak zijn daar de antennes voor navigatie, digitale radio en mobiele telefoon onzichtbaar geïntegreerd.

De lichte en torsiestijve carrosserie biedt ook op andere vlakken grote voordelen. Hij vormt de basis voor de bijzonder dynamische rijeigenschappen. Bovendien is het koetswerk vrijwel trillingvrij, versterkt door de toepassing van innovatieve isolatiematerialen en –technieken. Motorgeluid wordt optimaal gedempt door de toepassing van een vliegwiel met variabele massaverdeling. Ten slotte de voorruit. Die bestaat uit gelaagd glas waarin een geluidisolerende laag is opgenomen.

Magic Vision Control
Ook op andere vlakken biedt de nieuwe SL innovatieve oplossingen. Zo is hij leverbaar met MAGIC VISION CONTROL, een adaptief wis-was-systeem voor de voorruit. Daarbij is een groot aantal ruitensproeieropeningen in de wisserbladen opgenomen. Zo wordt het waswater onder hoge druk ‘afgeleverd’ waar het nodig is: vlak voor het wisserblad. De innovatie voorkomt zo de zichtverstorende ‘splash’ van een conventionele wis-was-installatie. MAGIC VISION CONTROL kent wasprogramma’s voor de zomer en de winter en voor het rijden met open dak. In alle gevallen geldt dat de waterhoeveelheid automatisch wordt afgestemd op de rij-omstandigheden en de mate van vervuiling van de ruit. Het systeem werkt zo efficiënt dat het ruitensproeiervloeistof-reservoir kan volstaan met een inhoud van slechts 1,7 liter. Optioneel zijn verwarmbare wisserbladen leverbaar, handig in de winter.

FrontBass
Met FrontBass is het audiosysteem in de nieuwe SL zeer capabel bij open rijden. In een roadster met open dak waait zelfs het geluid van de beste geluidsinstallatie simpelweg uit de auto. Een belangrijke oorzaak hiervan is de plaatsing van de bass-speakers. Deze zijn meestal in de deuren of onder de stoelen aangebracht. De nieuwe SL biedt standaard de oplossing door deze speakers in de voetruimte van bestuurder en passagier te plaatsen. Het is uiteraard te combineren met het optionele Harman Kardon Logic 7 surround sound system of het spectaculaire Bang&Olufsen sound system. Aardig detail: het FrontBass-systeem maakt speakers in de portieren overbodig. Daardoor is in de portieren nu meer opbergruimte beschikbaar.

Motoren
Motorennieuws heeft Mercedes-Benz nog nauwelijks vrijgegeven. De verwachting is echter dat de nieuwe generatie SL 350 zescilinder en SL 500 vanaf de introductie leverbaar zijn. Of Das Haus ook besluit om – net als in de SLK – een diesel te leveren weten we nog niet.

In voorjaar bij de dealer
De nieuwe SL wordt in het voorjaar van 2012 op de Nederlandse markt verwacht, precies het jaar waarin de Sport Leicht zestig jaar in de Mercedes-Benz familie is opgenomen.

 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.