Rijden op twee cilinders met 1.4 TSI van Volkswagen

Volkswagen gaat begin 2012 cilinderuitschakeling toepassen om verbrandingsmotoren nog zuiniger te maken. Als eerste is de 1.4 TSI aan de beurt. Deze bekende turbomotor voldoet dan ook aan de Euro6-emissienorm.

Cilinderuitschakeling is niet nieuw. We zagen het diverse Amerikaanse en Europese modellen, meestal uitgerust met een flinke motor. Door het uitschakelen van een aantal cilinders in situaties waarbij weinig vermogen hoeft worden geleverd werd zo relatief makkelijk brandstof bespaard. Volkswagen omarmt deze innovatie nu met een heel 'doorsnee' motor, de 1.4 TSI 140 pk.

De viercilinder schakelt dan onder niet veeleisende omstandigheden twee cilinders uit indien het toerental zich tussen 1400 of 4000 bevindt. In de officiele verbruikscyclus wordt dan een verbruikswinst van 0.4l/100km gerealiseerd. In combinatie met start/stop-techniek neemt de winst toe tot 0.6l/100km. Vooral de besparing bij een gangetje van 50 in de derde of vierde versnelling maakt de 1.4 TSI tot een 1.0l/100km zuiniger. Dat is mooi meegenomen! Het bijschakelen van de cilinders verloopt ongemerkt. Bovendien is de motor capabel om aan de strenge Euro6-emissienorm te voldoen.