Met gepaste trots stelt Volkswagen de nieuwe up! voor. De compleet nieuw ontwikkelde vierpersoons stadsauto meet 3.54 meter in de lengte en is 1.64 m breed. Daarmee is de up! een echte compacte VW, die zich letterlijk kan meten met de Aygo’s en Alto’s. Met dank aan zijn doorsvormige koetsje belooft de up! relatief ruim te zijn voor vier personen. De bagageruimte is bijzonder royaal voor deze klasse; 251 liter. Na het neerklappen van de achterbank wordt dat een enorme 951 liter.
De up! wordt vanaf zijn introductie geleverd met een nieuwe generatie driecilinder benzinemotoren, in eerste instantie in een uitvoering met 60 en 75 pk. Dankzij de lage CO2-uitstoot van beide torretjes (105-108 gram) is de up! natuurlijk BPM- en wegenbelastingvrij op het moment van introductie.
Ook aardgas en elektrisch
Maar dat is (gelukkig) nog niet alles. Kort daarna volgen beide driepitters met BlueMotion Technology waarmee met behulp van start/stop-techniek en remenergie-regeneratie het verbruik verder wordt gedrukt. Ook heeft Volkwagen nog een aard-/groengasversie in gedachten met een uitstoot van 86 gram. In combinatie met BlueMotion Technology is de Up! een ware CO2-kampioen, er komt dan nog maar 79 gram/km uit de uitlaat. Een volledig elektrisch aangedreven up! staat voor begin 2013 op de planning.
City Emergency Braking
De nieuwe up! is als enige auto in zijn segment (en als eerste VW) leverbaar met City Emergency Braking. Dit veiligheidssysteem is actief bij snelheden tot 30 km/h en maakt gebruik van een laser-sensor. Deze ‘herkent’ situaties waarbij aanrijdingen kunnen ontstaan. In dergelijke gevallen zal City Emergency Braking op basis van snelheid en rijomstandigheden automatisch remmen. Dit om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te verminderen.
Personal Infotainment Device
De up! is ook de eerste Volkswagen met een mobiel Personal Infotainment Device (PID). Hierin is het in samenwerking met Navigon ontwikkelde maps + more systeem geïntegreerd. Dit maakt het mogelijk om navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties te bedienen en te organiseren. De PID is simpelweg bovenop de middenconsole te plaatsen. Daarbij kan het scherm gebruikt worden voor de weergave van belangrijke voertuiginformatie. Het display geeft bij gebruik van de ParkPilot parkeerhulp bijvoorbeeld een visuele weergave van de ruimte achter de auto.
Drie uitvoeringen
De up! staat begin 2012 bij de Nederlandse Volkswagen-dealers in drie uitvoeringen: ‘take up!’, ‘move up!’ en ‘high up!’ Op basis van de high up! zijn later de gelimiteerde ‘black edition’ en ‘white edition’ leverbaar. Half september maakt Volkswagen de Nederlandse prijzen van de up! bekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review