Het geheim van de 1.8 TFSI in de vernieuwde Audi A5

De 1.8 TFSI die in de vernieuwde A5 debuteert is nieuwe dan je denkt. Audi heeft de krachbtron zodanig aangepast dat deze niet alleen heel zuinig, maar ook opmerkelijk schoon is. De turbomotor voldoet al aan de Euro 6-emissienorm die in 2015 van kracht wordt. Uniek!

In de vernieuwde A5 levert de 1.8 TFSI 170 pk en 320 Nm. Nu is dat niet meteen een heel overweldigende score, maar daar staat heel wat tegenover. Of juist niet, want met een verbruik van 5.7l/100km is de A5 bijzonder zuinig. Een winst van 21 procent ten opzichte van zijn voorganger. De overeenkomstige CO2-score komt op 134 gram, laag genoeg voor 20% bijtelling dus. Maar er is meer, luister en huiver.

Een optimale verbranding was een speerpunt bij de ontwikkeling van de nieuwe motor. De 1.8 TFSI beschikt over zowel directe als indirecte injectie. Indirecte injectie staat voor inspuiting aan het eind van het inlaatspruitstuk. Daardoor ontstaan intensieve wervelingen. De indirecte injectie wordt bij deellast gebruikt en brengt verbruik- en emissiecijfers zodanig ver terug, dat de nieuwe 1.8 TFSI nu al voldoet aan de Euro 6-emissienorm die in 2015 van kracht wordt. De raildruk van het directe inspuitsysteem is verhoogd van 150 tot 200 bar. De directe injectie functioneert bij het starten en bij vollast. Verstelbare nokkenassen en het Audi Valve lift system dat de mate van opening van de uitlaatkleppen reguleert, zijn standaard.

Ook het koelsysteem van de nieuwe 1.8 TFSI is innovatief. Een elektronisch aangestuurde module reguleert de koelvloeistofstroom met als doel de motorolie zo snel mogelijk op temperatuur te brengen. Dit wordt onder meer bereikt door het koelwater gedurende een relatief lange tijd in de krukaskast te houden. De interieurverwarming maakt gebruik van een apart circuit in de cilinderkop en de ventilator van de radiator komt pas op het laatst mogelijke moment in actie. Afhankelijk van variabelen als belasting en toerental zorgt de elektronisch aangestuurde module voor een watertemperatuur tussen de 85 en 107 graden. Hierdoor wordt het beste compromis tussen interne wrijving en thermodynamische efficiency bereikt. Samen met speciale kleppen die de warmte tussen motor, versnellingsbak en interieur verdelen, zorgt dit al voor een CO2-reductie van circa 2,5 g/km. Bovendien is het uitlaatspruitstuk in het koelcircuit van de cilinderkop opgenomen. Hierdoor wordt de temperatuur van de uitlaatgassen verlaagd. Daardoor vervalt de noodzaak voor een rijker mengsel bij vollast. Dit brengt het verbruik bij een sportieve rijstijl aanzienlijk terug.

Ook een groot aantal detailwijzigingen zorgt voor een indrukwekkende efficiencyverbetering. Zo maakt de 1.8 TFSI gebruik van een nieuwe, lichtere en nog sneller reagerende turbocompressor. Het gewicht van de motor daalde van 135 naar 131,5 kilo dankzij de toepassing van een module waarin cilinderkop en turbo zijn geïntegreerd, een krukas met vier in plaats van acht contragewichten en een nieuw gietproces waardoor de dikte van de krukaskast met circa drie mm kon worden terugbracht. De interne wrijving van de motor is sterk verminderd door de toepassing van een innovatieve coating op de cilinderwanden en doordat de balansassen nu opgehangen zijn in rollagers. De oliepomp werkt vraag gestuurd en de cilinderkoeling door middel van oliestralen wordt nu elektronisch aangestuurd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.