Opel Insignia modeljaar 2012

Onlangs heeft Opel een nieuw ontwikkelde 1.4 ecoFLEX aan het assortiment van de Insignia toegevoegd. Voor modeljaar 2012 voert de Duitse fabrikant nog wat meer wijzigingen door. Zo heeft de 2.0 Turbo 4x4 meer vermogen gekregen, zien we een nieuw infotainmentsysteem en werd de Opel Eye-camera geoptimaliseerd.

De tweeliter turbo met directe injectie, gecombineerd met de geavanceerde 4x4 vierwielaandrijving, zet het nieuwe modeljaar in met 30 pk meer vermogen. Hij is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automatische transmissie. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 250 pk en een koppel van 400 Nm (voorheen 350 Nm). Hij bezorgt de Insignia een honderdsprint in 7,5 tel en een elektronisch begrensde top van 250 km/u.

Dankzij doorontwikkelde technologieën zoals het stop-/startsysteem en banden met lage rolweerstand konden de Opel-ingenieurs het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tot respectievelijk 8,4 l/100 km en 197 g/km verlagen (voorheen: 8,9 l/100 km, 209 g/km CO2). Het stop-/startsysteem is voortaan trouwens ook standaard bij de voorwielaangedreven 2.0 turbo, die 220 pk levert. Dit en nog meerdere aërodynamische ingrepen verlagen het verbruik met een halve liter tot 7,6 l/100 km, wat neerkomt op 179 g/km CO2.

Nieuwe voor modeljaar 2012 zijn nieuwe infotainmentsystemen Navi 600 en Navi 900 Europa, die zijn geoptimaliseerd ten opzichte van de vorige versies met cd of dvd, vooral omdat ze veel meer functies bieden. Alle wegenkaarten zijn opgeslagen op SD-kaarten en kunnen worden aangepast aan de behoeften van elke klant. Een andere praktische functie: naast de snelste en de kortste route kan het navigatiesysteem ook de goedkoopste route berekenen, te weten de route met het laagste brandstofverbruik.

De Opel Insignia ondergaat voor modeljaar 2012 ook verbeteringen op het gebied van veiligheid. De nieuwe Opel Eye-camera aan de voorzijde, tot voor kort gebruikt om verkeersborden en overschrijding van de rijstrookmarkeringen te herkennen, beschikt nu ook over de Following Distance Indication, een functie die ononderbroken de afstand ten opzichte van de voorligger meet. Dit systeem, dat automatisch actief wordt vanaf een snelheid van 40 km/u, helpt de bestuurder kop-staartbotsingen en eventuele bekeuringen wegens bumperkleven te voorkomen.