Compacte middenklasse terug in top-5 autoverkopen

Nu we in de augustusmaand zijn beland is het tijd voor de Bovag en RAI Vereniging om de balans van de personenautoverkopen in juli op te maken. Vorige maand zijn er krap 10 procent meer auto’s verkocht ten opzichte van dezelfde maand in 2010.

In de maand juli werden in totaal 42.281 nieuwe personenauto’s geregistreerd, 3.794 meer ten opzichte van dezelfde maand in 2010. Van januari tot en met juli 2011 zijn er al 370.642 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, tegen 308.600 in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt neer op een stijging van 20,1 procent.

Best verkochte merken en modellen
Het best verkochte merk van vorige maand is wederom Volkswagen, met 5478 geregistreerde auto’s. Ford volgt als tweede met 3905 exemplaren. Peugeot en Renault liggen dicht op elkaar met ruim 3300 auto’s. Toyota neemt de vijfde plaats in en kon 2604 auto’s registreren. In het rijtje bestverkochte modellen zien we dit keer ook twee compacte middenklassers. Na de 1990 stuks Volkswagen Polo (1),1468 exemplaren van de Peugeot 107 (2) en 1368 keer Renault Twingo volgt de Golf en Golf Plus op vier met 1319 exemplaren en kan Ford met de nieuwe Focus de vijfde plaats noteren. Deze nieuwkomer ging 1227 keer op kenteken.

Stijgers en dalers
Los van deze maandverkopen doen veel merken betere zaken dan vorig jaar. Alfa profiteert van de belastingvrije MiTo diesel. Citroën haalt door de zuinige e-HDi versies van de C3 en DS3 ook meer mensen in de showroom. Ook de nieuwe C4 zorgt voor extra verkopen. De kleine C1 dendert onverminderd door. Chevrolet plust vooral door de nieuwe Aveo. De Spark-verkopen verlopen stabiel. Ford boekt succes met de Ka - ondanks dat deze niet belastingvrij is - maar weet ook de Fiesta een nog groter succes te maken. Dankzij de nieuwe Focus zijn mooie verkoopcijfers eveneens gegarandeerd.

Hyundai groeit met name door de i10 en ix20, terwijl Kia bijvoorbeeld de Picanto en Sportage als volumemodellen kan zien. Lexus plust uiteraard door de belastingvrije CT200h, Seat moet het hebben van de Ibiza. Volkswagen boekt uiteraard succes met de Polo (BlueMotion) maar kan ook vertrouwen op afzet van de Golf en Golf Plus. De Passat is wederom op afstand de leider van de middenklasse; daar kan geen Mondeo, Insignia of C5 tegenop. Ook geen Peugeot 508, trouwens. Volvo verstevigt de verkopen met de nieuwe V60 en in mindere mate de S60. De V70 is nog altijd de vertrouwde bestseller. In de SUV-klasse gaat de XC90 ruim aan kop; met tot nu toe 410 verkochte exemplaren blijven de X5, Q7 en Touareg duidelijk achter. De Zweed doet het bijna vier keer zo goed als de reus uit Ingolstadt en Wolfsburg.

Daartentegen zijn er ook dalers te melden. Honda levert wederom in, daar kan de nieuwe belastingvrije Jazz niets aan veranderen. Toyota boekt weliswaar succes met de Aygo maar ook hier zijn de Auris en Prius minder in trek geraakt. Suzuki ziet het aantal kopers voor de Alto afzwakken en Fiat zakt iets terug door een verminderde verkoop van de 500 en Panda. De nieuwe Panda staat echter te trappelen van ongeduld dus kunnen de Italianen zeker terugslaan.