Helaas is het voor het racen zelf, een drama van een circuit omdat er eigenlijk niet in te halen is. Het is wel een baan waar de minder snelle auto’s een kans hebben op een goede klassering omdat de topsnelheid relatief laag ligt. Teams zoals Spyker hopen hier een puntje mee te kunnen pakken. Automatisch betekent dit dat de kwalificatie misschien wel het belangrijkste moment is van het hele weekend
In de dagen voor de kwalificatie zagen we snelle Mclarens gevolgd door de Ferrari’s. Briatore gaf aan dat het lek boven was bij Renault maar dit was op de baan niet te zien. Het blijft sukkelen in de marge voor de Fransen. Spyker had weer te maken met allerlei kleine probleempjes zoals de versnellingsbak en de balans, laten we hopen dat dit met de B-versie allemaal verleden tijd is. De kwalificatie was spannend en speelde zich af binnen tienden van seconden. BMW was zeer snel met Rosberg en Kubica maar de dag werd bepaald door de Mclarens. Alonso pakte in de laatste sessie de pole voor Hamilton. Het zag er lang naar uit dat de pole naar de jonge Brit ging maar zijn Spaanse collega was hem net te snel af. Raikkonen deed zijn naam weer eens eer aan door in de tweede sessie zijn rechtervoorwielophanging af te breken. Te hard over de kerbs betekende een 15e plek. Coulthard maakte een domme fout door Kovalainen op te houden en start van de 13e plek. Albers en Sutil konden het niet waarmaken. De versnellingsbak zorgde er weer voor dat ze in de achterhoede eindigden.
De start van de race over 73 ronden ging wonder boven wonder uitstekend. De twee Mclarens waren er supersnel vandoor, Massa was derde. Albers pakte direct Ralf Schumacher dus dat zag er goed uit. Raikkonen pakte de 12e plaats bij de start.
Voor Liuzzi was de race er na twee ronden voorbij. In de tweede echte bocht was hij iets te snel met de rechtervoet en had en ontmoeting met de vangrail. De verschillen op de baan werden al snel duidelijk. De Mclarens waren supersnel en pakten een paar seconden op Massa. Het zou weer een race worden van de pitstops. Na 10 ronden van schijnbare rust en dominantie van de Mclarens heeft Raikkonen de Honda van Button al in zicht, de punten voor het constructeurs kampioenschap zijn voor Ferrari natuurlijk enorm belangrijk. Fisichella laat zien dat de Renault een beetje beter begint te worden met een keurige 4e plaats voor Heidfeld en Rosberg. Dat het bij Red Bull ook niet helemaal goed gaat liet Webber weer zien. Hij valt uit met een kapotte versnellingsbak.
Fernando Alonso raast intussen als een bezetene over het circuit van Monte Carlo. De verschillen worden steeds groter en de eerste mensen worden al op een ronde gezet. Fisichella is de eerste, van de mensen die 2 stops doen, die binnenkomt voor nieuw rubber. In de 25e ronde komen ook Alonso en Massa binnen waardoor Hamilton, die weer sterk reed, de leiding in de schoot geworpen krijgt. Drie ronden later moet ook Hamilton naar binnen waardoor de originele situatie weer in ere hersteld is. Achter de leiders worden de verschillen zichtbaar. Het is een fase met veel blauwe vlag situaties en chaos. Opvallend is ook dat de hardere banden op deze baan veel sneller zijn dan de zachtere. De drop in tijd is wel 2 seconden wat heel erg veel is.
De mannen die het aandurfden om maar 1 stop te maken komen in de 45e ronde binnen. Raikkonen hoopte op deze manier toch nog in de punten te rijden. Er heerst in deze fase een redelijke rust op het circuit. Mclaren overheerst en Ferrari volgt op 30 seconden! Dit is heel lang niet meer gebeurd.
Voor Spyker zou de race weer een teleurstelling worden. Eerst valt Sutil op dezelfde plek als Liuzzi uit en een paar ronden voor het einde van de race houdt de aandrijfas van Albers het voor gezien. Voor de Spykers dus niet de gehoopte punten.
Het wordt uiteindelijk geen echt spannende race maar de overwinning van Alonso was terecht. Alles klopte dit weekend voor Mclaren wat resulteerde in een dubbele overwinning omdat Hamilton weer 2e werd, gevolgd door Massa. De volgende race is over twee weken in Canada waar snelheid weer een rol gaat spelen. Een nieuwe kans dus voor Ferrari. De stand in het kampioenschap blijft ongemeen spannend nu Alonso en Hamilton beide 38 punten hebben. Massa volgt op de voet met 33 punten en Raikkonen heeft er 23. Albers gaf later toe iets gevonden te hebben bij de Spyker waardoor het allemaal sneller kan gaan de volgende race… We wachten af of dit zo is.
Erick J. van de Wouw