Volvo experimenteert met KERS-techniek voor gratis energie

Een viercilinder die aanvoelt als een zescilinder en tegelijkertijd nog 20% zuiniger wordt. Een mooi streven dat als het aan Volvo ligt werkelijkheid wordt. Hoe? Met een speciaal vliegwiel.

Volvo heeft een nieuw type vliegwiel ontwikkeld waarmee haar viercilindermotoren zowel kunnen worden verfijnd als 'verzuinigd'. De techniek schuilt onder de naam Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System) is licht van gewicht - want vervaardigd uit koolstofvezel! - maar toch goedkoop te produceren.

De verbruikswinst wordt deels gerealiseerd door de terugwinning van remenergie die met dit nieuw type vliegwiel - gemonteerd op de achteras - gepaard gaat. Zodra de auto afremt begint het vliegwiel maximaal 60.000 omwentelingen te maken. Hiermee wordt energie teruggewonnen. De motor wordt tegelijkertijd uitgeschakeld. De 'gratis' energie kan vervolgens (kortstondig) worden gebruikt om te accelereren. Racy merken als Ferrari, McLaren en Porsche experimenteren met deze techniek voor een 'boost' tijdens races. De Zweden passen de techniek echter voor het eerst toe via de achteras op een conventionele voorwielaangedreven auto.

Volgens Volvo is de verbrandingsmotor met deze technologie voor de helft van de tijd uitgeschakeld tijdens de Europese verbruiksmeting NEDC. Dat belooft dus mooie (theoretische) CO2-cijfers! Vanaf de herfst gaat het merk testauto's de weg op sturen om praktijkervaring op te doen. Binnen een paar jaar verwacht het merk de techniek in het reguliere modelgamma toe te passen.