Financieel pretpakket voor zeer zuinige auto's op de schop

Staatssecretaris Weekers van Financiën wil de fiscale voordelen op zeer zuinige afschaffen. Dat zegt RTL Nieuws die zich baseert op ingewijden. De vrijstellingen van BPM en motorrijtuigenbelasting kost Den Haag immers 700 miljoen euro en dat geld kan niet gemist worden.

Door de regeling in te stellen dat zuinige auto's worden vrijgesteld van wegenbelasting en BPM, en in aanmerking komen voor 14% bijtelling heeft effect gehad; de verkloop van nieuwe, zuinige auto's - veelal uit het A- en B-segment - ging in de lift. Naar nu blijkt kost deze regeling de overheid jaarlijks 700 miljoen euro. Zoals dat met veel subsidieregelingen gaat komt ook aan dit 'fiscale pretpakket' een einde. Geen verrassing, maar toch even slikken.

Vanaf 2013 gaat de vrijstelling van BPM op de schop. Het was al bekend dat vanaf dat jaar de regeling zou veranderen. Hoewel er stilletjes werd gehoopt op een geleidelijke afbouw gaat de vrijstelling in zijn geheel verdwijnen. Slechts voor zeer CO2-vriendelijke auto's met een uitstoot van maximaal 50 milligram blijft de regeling overeind. Een drastische verandering die alleen elektrische auto's nog in het zonnetje zet.

Na het verdwijnen van de BPM-regeling komt in 2014 ook aan de vrijstelling van wegenbelasting een einde. De ANWB reageert positief en pleit ervoor dat iedereen met een auto z'n financiele steentje bij moet dragen in de staatskas. Milieudefensie ziet liever een hogere belasting op onzuinige auto's om zo de huidige regeling te kunnen financieren.