Zuinig, zuiniger, zuinigst - Volkswagen Passat BlueMotion

De Volkswagen Passat TDI BlueMotion Technology kon nog een tikkie zuiniger. Na diverse ingrepen is een tot 109 gram CO2 verlaagde uitstoot een feit. De nieuwe variant heet weer Passat BlueMotion en vormt een uitbreiding op het gamma.

Met Volkswagen BlueMotion Technology ‘verzuinigt’ Volkswagen haar modellen in de regel met onder meer start/stop-techniek en een systeem voor de terugwinning van remenergie. De ‘echte’ BlueMotion is het zuinigste jongetje van de klas en heeft daartoe een vlakke wagenbodem gekregen, evenals een gesloten, aangepaste grille en een verlaagd onderstel. Het zeventien inch ‘Buenos Aires’ lichtmetaal is aerodynamisch verantwoord ontworpen. Speciaal voor de Passat BlueMotion is de lak Glacier Blue beschikbaar.

Aan de 1.6 TDI diesel werd niet extra gesleuteld. De viercilinder levert nog altijd 105 pk/250 Nm en laat de Passat in 12.2 seconden naar 100 sprinten. Tussensprints van 80-120 worden in 14 tellen afgerond. Dankzij de verbeterde aerodynamica ligt de topsnelheid wel iets hoger; voortaan stopt het versnellen bij 198 km/u.

De voorgenoemde aanpassingen resulteren in een verbruik van 4.2l/100km. ofwel 109 gram CO2 uitstoot voor de sedan, een winst van vijf gram. (Variant: 113). Beide carrosserieversies komen dus – net als de reeds bestaande 1.6 TDI BlueMotion Technologies – in aanmerking voor 20% bijtelling.

Nederlandse prijzen voor de zuinigste Passat zijn nog niet bekend. Wel weten we dat zowel de Limousine als Variant beschikbaar zullen zijn. De 1.6 TDI BlueMotion Technology blijft in het gamma, aangezien die versies als Comfortline en Highline te bestellen zijn terwijl de BlueMotion er alleen als 'BlueMotion' is.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.