De Panamera Turbo S komt niet echt als een verrassing. Na de V6, S, Turbo en hybridevariant was er nog wel ruimte voor een nog potentere versie (en een diesel?). Met de begeerlijke Cayenne Turbo S van de vorige generatie in het achterhoofd is een-en-een twee. Porsche monteert dus de 4.8 liter biturbo V8 met 550 pk. Dankzij verbeterde turbo’s en een ander motormanagement is de Turbo S vijftig pk krachtiger dan het huidige topmodel. De trekkracht is eveneens verhoogd, van 700 naar 750 Nm. Tijdens de kickdown en in de 'Sport'- en 'Sport Plus'-stand van het standaard Sport Chrono Turbo-pakket, levert de achtcilinder zelfs 800 Nm dankzij de overboost-functie.
De prestaties van de Porsche Panamera Turbo S zijn meer dan indrukwekkend. Deze topversie sprint in 3.8 seconden van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid bedraagt 306 km/uur. Ondanks de nog verder aangescherpte prestaties heeft Porsche het verbruik van de Panamera Turbo S op het ‘bescheiden’ niveau van dat van de Panamera Turbo gehouden. Gemiddeld komt het verbruik uit op 11.3-11.5 liter per 100 km, afhankelijk van de gebruikte banden.
Standaard is de Panamera Turbo S uitgerust met 20 inch Turbo II wielen op een achteras met grotere spoorbreedte. Ook monteert het merk een sportuitlaat, en side skirts uit de Exclusive-lijn. Achterop vinden we een adaptieve, viervoudig verstelbare achterspoiler. De besturing is voorzien van het snelheidsafhankelijke Servotronic voor een optimaal stuurgevoel. Bij het standaard Sport Chrono Turbo-pakket hoort een speciale afstemming van zowel het onderstel als het motormanagement. Beide zijn met een druk op de 'Sport Plus'-knop beschikbaar. Het interieur presenteert zich exclusief met bi-colour lederen bekleding in zwart crème. In de herfst vult Porsche dit aan met lederen bekleding in grijs-crème.
Vanaf juni 2011 zal de Porsche Panamera Turbo S bij de dealer in de showroom staan. De prijs is vastgesteld op 216.800 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review