Volvo heeft de afgelopen jaren geen bifuelvariant van de V70 en S60 meer in het gamma gehad. Van de vorige generatie was er zowel een benzine/aardgas als benzine/LPG-variant beschikbaar. Vorig jaar heeft Volvo de draad een beetje opgepakt met de V70, waarbij in samenwerking met Prins Autogassystemen uit Eindhoven een specifiek aardgassysteem is ontwikkeld.
De nieuwe CNG-versie is gebaseerd op de V70 2.5 FT turbomotor. In de V70 liggen onder de nieuwe laadvloer 3 aardgastanks waardoor het mogelijk is om ongeveer 20 kilogram aardgas te tanken, goed voor 250 km actieradius. Daarnaast blijft de berijder de volledige beschikking houden over de originele benzinetank in de auto. Hierdoor komt de totale actieradius van de V70 op aardgas op ruim 900 kilometer. Ook op het gebied van drivability heeft de berijder met ruim 190 PK niets te klagen.
Door het rijden op aardgas daalt de CO2-uitstoot en vormt de bivalente versie een schoner alternatief. In vergelijking met een dieselauto bedraagt de CO2-winst zo'n 20% en zijn er bovendien vrijwel geen NOx-en in het spel - een pijnpuntje waar huidige diesels nog steeds mee te maken hebben. Aardgas is ook een goedkopere brandstof; gemiddeld kost een liter zo'n 70 cent aan de pomp. Bovendien is de houderschapsbelasting van een aardgasvoertuig sinds vorig jaar gelijkgesteld aan een auto op benzine. De infrastructuur op het gebied van aardgas verbetert snel; vanaf heden zijn er ongeveer 53 aardgastankstations in Nederland en zal/moet nog verder groeien.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review