Innovatieve Saab PhoeniX concept car onthuld

Saab deed de belofte een conceptcar te presenteren in Genčve. En dit is 'm, de Saab PhoeniX. Een spectaculaire sportauto, geļnspireerd op de aerodynamische designfilosofie uit Zweden en met een heel innovatief hart; een 1.6 liter turbomotor met elektrische achterwielaandrijving.

De PhoeniX sprankelt aeromotional design; druppelvormen, wraparound vormgeving, het ijsblokthema, straaljagers en trekjes van de eerste Saab ‘Ursaab’, het is allemaal in het studiemodel verweven. Saab houdt immers traditiegetrouw haar vliegtuig-verleden in stand bij het ontwerpen van nieuwe modellen. De PhoeniX geeft richting aan het design van toekomstige producten.

Het in Geneve gepresenteerde PhoeniX studiemodel is gebaseerd op een nieuw platform dat gebruikt zal worden voor het nieuwe Saab 9-3 model. De vleugeldeuren bieden toegang tot de 2+2 cabine die minimalistisch is ingericht. Hierbij is de naar de bestuurder toe gerichte cockpit opnieuw geïnterpreteerd en debuteert het innovatieve IQon infotaiment en communicatiesysteem.

Onder het golvend koetswerk is de PhoeniX voorzien van een innovatieve 1.6-liter turbobenzinemotor (200 pk) met elektrisch aangedreven achterwielaandrijving.  De motor wordt ondersteund door Saabs innovatieve eXWD systeem. Dit omvat een achteraandrijving met een elektrische motor/generator van 34 pk die wordt gevoed door een kleine batterij. Samen staat er 234 pk paraat om binnen zes tellen naar honderd te schieten.

Het eXWD kent drie modi; Eco, Sport, en Tractie voor in de winter. De techniek is momenteel reeds in ontwikkeling voor volgende generatie Saabs. Regeneratief remmen zorgt voorondersteuning van de batterijlading. Het resultaat is een laag brandstofverbruik; 5.0l/100km en 119 gram CO2.  Hierbij heeft ook de zeer aerodynamische carrosserie een duit in het zakje gedaan. Door kleine windgeleiders aan de zijkant is de PhoeniX extra aerodynamisch met een luchtweerstandcoëfficiënt van slechts 0,25.