De grote prijs Formule 1 van Bahrein

De derde race van dit nu al geweldige seizoen brengt het formule 1 theater naar het oliestaatje Bahrein. Een

De derde race van dit nu al geweldige seizoen brengt het formule 1 theater naar het oliestaatje Bahrein. Een schitterend circuit waar vooral Ferrari zich enorm thuis voelt. Zouden we weer een strijdt zien tussen Ferrari en Mclaren of kan BMW zich mengen in de strijd om het podium.

De training gaf al aan dat Ferrari snel was. Raikkonen reed enorm snelle ronden. De kwalificatie gaf een iets ander beeld, Massa pakte de snelste tijd voor Lewis Hamilton en Fernando Alonso. Raikkonen moest het doen met de vierde plaats. Het systeem van de drie kwalificatie sessies zorgt keer op keer voor spannende taferelen op de baan. BMW gaat wederom uitstekend dit seizoen. Ze volgen op plaats 5 en 6. De Renault’s staan wel in de top tien maar echt goed gaat het daar nog niet.

Met een lekkere temperatuur van 32 graden maar niet meer de mogelijkheid tot een warming up zag je dat de rijders voor dat ze de startopstelling op gingen nog een tweetal ronden pakten om de afstelling te testen.

De vraag bij de start was of Hamilton het weer voor elkaar kreeg om de Ferrari’s te blokken voor de eerste bocht. De praktijk wees uit dat Massa als snelste de eerste bocht in ging gevolgd door Hamilton en Alonso. Raikkonen sloot aan als vierde. Het ging niet voor iedereen goed, chaos achter in het veld waar Sutil in aanraking komt met Button die Scott Speed van de baan tikt. Gevolg is, Button en Speed vallen uit en Sutil kan met een nieuwe neus weer aansluiten in het veld. Na de Safety car situatie en de daaropvolgende herstart zien we direct een aanval van Hamilton op Massa De Ferrari coureur houdt de deur dicht. Raikkonen pakt een paar tellen terug op Alonso. BMW bewijst dat het goed gaat met de mannen door de 5e en 6e plek te behouden.

Albers rijdt op dat moment een stabiele race al wordt hij wel ingehaald door Liuzzi. In het middenveld zijn er een aantal kleine gevechten maar inhalen is op deze snelle baan niet het makkelijkste dat er is. De Renault’s rijden wel binnen de top tien maar bijzonder is het allemaal niet. Na 18 ronden zien we de eerste stops, Ralf en Alexander Wurz zijn de eerste die het rubber gaan wisselen. Hamilton is de eerste van de top 3 die binnen komt. Hij komt voor Kubica op plaats 6 weer terug op de baan. Een paar ronden later komt ook de leider Massa binnen en door een uitstekende stop komt hij voor Hamilton weer de baan op. Alonso rijdt iets langer door maar bij zijn stop in ronde 20 pakt Raikkonen de leiding. De meeste opwinding komt op dat moment van Coulthard die met een magistrale inhaalactie Fisichella een plaats terug wijst.

Na 28 ronden zien we Hamilton die ineens seconden verliest. Zowel Massa als Raikkonen pakken seconden op de talentvolle Engelsman. Massa heeft na 32 ronden zelfs 9 seconden voorsprong op Hamilton. Intussen vallen Coulthard en Sato uit. De Red Bull had problemen met de aandrijving en de Japanner liet zijn Honda motor ploffen.

22 ronden voor de finish maakt de tweede serie stops de race weer een beetje aantrekkelijk. Nick Heidfeld laat met een geweldige actie Alonso achter zich en dat is prachtig voor het seizoen. Waar iedereen Renault verwacht komt BMW en dat is alleen maar mooi voor de competitie.

Massa gaat als eerste naar binnen waardoor Hamilton weer aan de leiding komt. Helaas voor de Engelsman raakt hij met zijn eigen stop de leiding weer kwijt aan Massa. De Braziliaan rijdt vervolgens rustig naar de finish en wint de race. Hamilton wordt tweede en Raikkonen derde. Mooi resultaat voor Heidfeld die vierde wordt. Albers haalt de finish en dat is voor Spyker weer een stapje voorwaarts. Ze weten nu weer een beetje beter waar ze staan en hebben veel data kunnen verzamelen.

Deze toch wat saaie race levert voor de volgende race in Barcelona een interessante stand op. Zowel Alonso, Raikkonen als Hamilton hebben nu 22 punten. Massa volgt met 17 punten maar komt er aan.

Over drie weken zijn de heren weer terug in Europa en wacht ons weer een mooie race.

Erick J. van de Wouw