Is Alonso dan toch zo goed?

Het bijna onmenselijk warme Sepang was het toneel van de 2e race van dit formule 1 seizoen. In Australië hebben we een uitstekende Lewis Hamilton gezien en de vraag was of hij wederom kon laten zien dat hij uit het juiste hout gesneden is.

Neerlands hoop, Spyker, had er als enige team voor gekozen om niet te testen in Maleisië maar de windtunnel in te gaan. De bolide van Albers en Sutil is op 6 plaatsen aërodynamisch aangepast en de verwachtingen waren hoog. Op de AutoRai was Christijan nog vol lof over de aanpak van dit seizoen. Men wacht op de nieuwe versie van de auto van vorig jaar en daar is de hoop op gevestigd.

De eerste tekenen waren tijdens de vrije trainingen niet best. Sutil was in het begin weer sneller dan Albers die helaas een klapband kreeg. Het was weer het rechterachterwiel dat de geest gaf.

De kwalificatie gaf gelukkig een ander beeld. Het team van Albers heeft een topteam geconsulteerd en dat gaf direct resultaat. Albers moet zijn rijstijl aanpassen aan de banden van dit jaar. Vorig jaar kon hij de bocht nog hard nemen terwijl dit jaar met de nieuwe specificatie banden veel vloeiender gereden dient te worden. Het was direct 0,2 sec sneller dan Sutil. Wat gebeurde er dan nog meer? We zien dat de topteams elkaar dit seizoen op de hielen zitten. Mclaren heeft een grote stap gezet en Ferrari staat waar we ze verwachten. BMW en Williams hebben in de winter uitstekend werk gedaan en sluiten aan bij de top waar Renault wegvalt. De Fransen hebben duidelijk moeite met het nieuwe rubber. De setup is nog steeds niet gevonden. Wie waren er dan de snelle mannen? In de eerste twee sessies deden Mclaren en Ferrari het duidelijk rustig aan. Alonso was heel lang de snelste en dat was best opvallend. De derde sessie gaf aan dat de spanning dit seizoen terug is. Na de gebruikelijke stop zagen we in de laatste ronde Felipe Massa de pole pakken voor Alonso en Raikkonen.

De race startte met twee ontketende Mclarens, Alonso nam met een perfecte start de leiding en die brutale Hamilton die voor niemand bang lijkt te zijn sneed de twee Ferrari’s via de binnenkant van de eerste bocht de pas af. Massa en Raikkonen moesten genoegen nemen met de derde en de vierde stek. Voor Sutil begon de race rampzalig. Hij werd volgens eigen zeggen geraakt en vloog van de baan. Kovalainen verliest direct bij de start twee plaatsen en dat voorspelde niet veel goeds. De teamspirit bij Mclaren is zo goed dat Lewis Hamilton de twee Ferrari’s blokt en Alonso direct een paar seconden afstand kan nemen. Zijn rondetijden zitten in de 1:37 terwijl de rest van het veld rondjes van 1:38 draait.

Barricello, die vanuit de pits was gestart doordat hij zijn motor gewisseld had, begon uitstekend aan de race en pakte direct 4 plaatsen. De kritiek op de kleine Braziliaan groeit omdat hij eigenlijk nog niets heeft laten zien. Heidfeld laat zien dat BMW op de goede weg is en stuurt zijn bolide naar de 5e plaats. Ondertussen vechten Massa en Hamilton om de tweede plaats. De jonge Engelsman laat zien dat hij een groot hart heeft en laat geweldige verdedigende lijnen zien. Dit frustreert Massa zo erg dat hij bij een ultieme poging de Mclaren in te halen buiten de baan terecht komt en twee plaatsen verliest. Een domme actie waar hij de hele race last van zal hebben.

Na 8 ronden wordt het dramatische weekend voor Spyker compleet als Albers met zijn bak vecht die niet verder als de eerste versnelling wil. Hij probeert naar de pits te komen maar daar aangekomen is de Ferrari motor zo heet geworden dat hij spontaan begint te vlammen, maar dan op de verkeerde manier. Michiel Mol heeft er weer een paar grijze haren bij…

De Renault’s kruipen langzaam naar voren maar Alonso houden ze niet bij. De wereldkampioen heeft op dat moment al 9 sec voorsprong. BMW en Williams volgen de beide topteams. Kubica is als een van de eerste in de pits te vinden maar dat gaat niet van harte. De monteur die de achterkant van de wagen naar grote hoogte moet laten stijgen, krijgt dat niet voor elkaar en dat kost een paar seconden. Op dat moment zijn er in het midden van het veld veel leuke kleine gevechten. Ralf, Barricello, Scott Speed en Davidson vechten met hart en ziel voor de plaatsen 11 t/m 16. Het is weer genieten van de inhaal en uitrem acties. Dit is wat deze sport zo mooi maakt!

In de 17e ronde zien we de eerste stops van de top 5 als Alonso als eerste naar binnen moet. Zijn radio werkt niet en de pitcrew staat heftig te zwaaien met het ronden bord. Gelijktijdig gaat Massa naar binnen voor nieuw rubber, wint daar helaas niets mee en blijft 5e. In alle volgende ronden komt de concurrentie ook binnen. Met een asfalt temperatuur van inmiddels 62 graden, hebben vooral de met witte lijnen uitgeruste maar wel snellere zachte banden veel te lijden.

In de volgende ronden zien we niet echt veel positiewisselingen maar blijft het middenveld wel aardig bij elkaar. Dit is het resultaat van de nieuwe regels dat de motoren niet meer dan 19 duizend toeren mogen maken en natuurlijk het rijden op identieke banden.

In ronde 32 zien we de tweede serie stops en het is aardig om te zien dat de tactiek van de verschillende teams beter is geworden. Mclaren blijft superieur in deze race en Ferrari komt eigenlijk niet dichterbij. Heidfeld rijdt nog steeds een goede race op de vijfde plaats. Hij komt niet in gevaar en ik zie BMW nog wel een wedstrijdje winnen dit jaar. We zien verder Rosberg en Coulthard uitvallen met problemen aan de aandrijving en de ophanging. Kubica zorgt vervolgens nog voor wat opwinding door van de baan te vliegen en die vervolgens vol te strooien met grid. Levensgevaarlijk natuurlijk maar wel is het goed om te zien hoe professioneel de andere coureurs met deze situatie omgaan. In de slotfase van de race laat Hamilton heel gemeen Raikkonen dichterbij komen in de wetenschap dat er nog maar twee ronden te gaan zijn. Hij zal zijn plek niet verliezen.

Alonso wint de race en heeft intussen 18 punten, het lijkt er op dat hij echt goed bezig is waardoor Mclaren na 17 races weer eens de grootste beker in ontvangst mag nemen. Raikkonen heeft 16 en Hamilton 14 punten. We gaan ons volgende week alweer opmaken voor de race in Bahrein en dat belooft weer een spektakel te worden. We hopen dat Spyker zijn zaken ook weer eens voor elkaar heeft zodat beide auto’s de finish halen.