Porsche ziet de 918 RSR als de raceversie van de 918 Spyder conceptauto die eerder dit jaar in de schijnwerpers stond. Met vleugeldeuren, de luchtinlaat op het dak, de airsplitter vooraan of de 19 inch slicks met centrale wielmoer een echt racemonster. Voor deze snelheidsduivel gebruikt men de techniek van de 911 GT3 R Hybrid, die door de Duitsers zelf als racelab wordt aangeduid.
De 918 RSR is bijvoorbeeld vervaardigd uit met koolstofvezel verstevigd plastic. De boven de achteras geplaatste V8-motor is een doorontwikkeling van de direct ingespoten krachtbron uit de RS Spyder raceauto en produceert 563 pk bij meer dan 10.000 toeren. Elektromotoren op de voorwielen leveren ieder nog eens honderd pk extra, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 767 pk. Het extra vermogen van de elektromotoren wordt opgewekt tijdens het remmen, waarna een speciaal vliegwiel als accumulator dient. Die extra kracht wordt met het Porsche Torque Vectoring-systeem variabel over de voorwielen verdeeld. Schakelen geschiedt met een doorontwikkelde zesbak met rechte vertanding, te bedienen via de paddles aan het stuur.
In tegenstelling tot dat van de 918 Spyder ademt het interieur van de 918 RSR een en al ‘race’. De met bruin leer beklede kuipstoel is een subtiele verwijzing naar de historie van de gentleman driver; de oplichtende schakellampen en de recuperatie-display op de stuurkolom voorzien de coureur van de benodigde informatie. De middenconsole van de 918 RSR heeft niet het futuristische en avant-gardistische van die van de 918 Spyder, maar is simpel van opzet en voorzien van tuimelschakelaars. De passagiersstoel heeft plaatsgemaakt voor het vliegwiel.