Zelfsturende Volvo komt dichterbij

Volvo neemt deel aan een Europees project waarbij geëxperimenteerd wordt met road train techniek – auto’s die zelf op

Volvo neemt deel aan een Europees project waarbij geëxperimenteerd wordt met road train techniek – auto’s die zelf op de weg sturen alsof er rails ligt. Nog dit jaar gaat het projectteam een eerste ontwikkelingstest uitvoeren met een leidende en volgende auto. De gedachte achter het project schuilt in het streven naar betere doorstroming en reistijdverkorting.

Het SARTRE-project zoals deze volledig heet bestaat uit zeven partners en stelt zich ten doel het ontwerpen, testen en homologeren van techniek voor voertuigen die zichzelf op snelwegen kunnen besturen in zogenoemde road trains. In het eerste jaar van het in totaal drie jaar durende project is de doelstelling road train-technologie te ontwikkelen en demonstreren die verbeteringen in de verkeersdoorvoer en snellere reistijden mogelijk maakt. Dit moet leiden tot meer comfort voor bestuurders, minder ongelukken en een lagere brandstofconsumptie en dus minder CO2-uitstoot.

Het grootste deel van het eerste jaar is besteed aan de conceptfase, waarin het consortium onderzoek heeft gedaan naar de uitgangspunten voor een toepasbaar colonne-volgsysteem. Na dit essentiële voorbereidende werk kan het team nu beginnen aan de implementatiefase, waarmee het testen van auto's kan starten. Nog dit jaar wilt het team de eerste tests met een leidende en een volgauto uitvoeren. De eerste stap bestaat uit de installatie van de benodigde hardware in de beide auto's, implementeren van communicatie tussen de auto's en het inbouwen en integreren van sensoren en controlearmen voor de volgauto. De cruciale integratie van de software die noodzakelijk is om de auto's automatisch te laten rijden is al begonnen. In latere fasen in 2011 en begin 2012 wordt het concept gedemonstreerd met een colonne van vijf auto's, waarbij ook strategische interactie met andere weggebruikers mogelijk is.

In Spanje zijn eerder al simulatortests uitgevoerd. Daarbij zijn menselijke factoren bij de implementatie van een colonne-volgsysteem zijn onderzocht. Door dit simulatiewerk heeft het team tot in detail kunnen bepalen wat de reacties van bestuurders zijn wanneer zij in colonne rijden of wanneer zij zelfstandig rijden in een omgeving waar ook road trains rijden.