Mercedes-Benz trekt komende week op de autoshow van Los Angeles het doek af van de CLS 63 AMG, het sportieve topmodel boordevol pk’s en innovatieve techniek. De basis wordt uiteraard verzorgd door de onlangs geïntroduceerde CLS. Net als de reguliere uitvoeringen van de vierdeurscoupe zijn diverse carrosseriedelen uit aluminium vervaardigd. Zijn krachtige uitdossing met een imponerend pakket bumpers, grille, spoilers, uitlaten en 19 inch velgen worden versterkt door sierlijke LED-verlichting voor de dag en nachtverlichting.
Net als de CL en S-Klasse debuteert de 5.5 liter V8 biturbomotor onder de motorkap. Met maximaal 557 pk en 800 Nm is de nieuwe krachtpatser sterker dan de almachtige 6.2 V8 zonder blazers. De CLS 63 AMG sprint dan in 4,3 seconden van 0-100 km/h en heeft een begrensde topsnelheid van 300 km/h. Bestel je overigens niet het AMG Performance Pack, dan levert de motor 525 pk en 700 Nm en moet je de carbon motorafdekking en –achterspoiler missen. Ook grijpt de begrenzer eerder in; bij 250 km/u. En – voor wie het wilt weten – is het blok ook zuiniger geworden. Liefst 32%, waardoor de gemiddelde verbruikswaarde net onder de tien liter duikt, ongeacht of je je CLS met of zonder het Performance Pack besteld. De remschijven vóór maken standaard gebruik van composiettechnologie en zijn onder raceomstandigheden getest. De klauwen zijn rood gelakt bij het meebestellen van het Performance Pack. Optioneel is het AMG keramische composietremsysteem beschikbaar met grotere en lichtere stoppers. 285/30 R 19-banden achter.
De CLS 63 AMG is standaard uitgevoerd met de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps-transmissie. Deze innovatieve versnellingsbak heeft geen koppelomvormer, maar maakt gebruik van een compacte ‘natte start-koppeling’. Daarbij beschikt hij over een start/stop-functie, die actief is in de Controlled Efficiency-modus. Andere kenmerken daarvan zijn een ‘zachtere’ respons op het gaspedaal en het sneller opschakelen naar een hogere versnelling. De versnellingsbak biedt ook een Sport-, een Sport plus- en een Manual-modus, te vinden in de AMG DRIVE Unit van de middentunnel. Deze rijprogramma’s zijn afgestemd het snellere werk. Om razendsnel overschakelen mogelijk te maken, wordt bij volle motorbelasting de injectie en de ontsteking gedurende een fractie van een seconde onderbroken. Dit gaat gepaard met het nodige aan amuserende geluidseffecten uit de uitlaten.
Het sportieve karakter van de CLS 63 AMG is verder te danken aan het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met stalen veren vóór en luchtvering met niveauregeling achter. De demping wordt elektronisch aangestuurd en reageert automatisch op veranderende rijomstandigheden. De bestuurder heeft keuze uit drie ‘settings’: Comfort, Sport en Sport plus. Ook het stuurkarakter wordt hierbij beïnvloed. Voor liefhebbers is het ESP tenslotte in drie verschillende modi in te stellen. Verder zijn alle veiligheidsvoorzieningen uit andere CLS-sen ook aan de AMG besteed, zoals Active Blind Sport Assist en Active Lane Keeping Assist.
De CLS 63 AMG komt in maart 2011 op de Nederlandse markt. De prijsstelling wordt in een later stadium bekend gemaakt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review