Respons, raffinement en raceprestaties, dat is waar het bij de nieuwe Cayman R allemaal om draait. Om die belofte waar te maken is het topmodel om te beginnen 55 kilo lichter (nu: 1295 kg). De grootste reductie werd bereikt door het gebruik van lichtgewicht componenten en door af te zien van comfortvoorzieningen. Net als bij de 911 GT3, GT3 RS en Boxster Spyder is ook voor de Cayman R een optionele lichtgewicht lithium-ion-accu leverbaar. Ten slotte is de coupé uitgerust met de lichtste 19-inch wielen die Porsche levert – een complete set weegt minder dan 40 kilogram.
De Cayman R is ook meer vermogend dan de huidige topversie, de Cayman S. De nieuwe coupe met middenmotor wordt aangedreven door een tot 330 pk opgekietelde 3.4 liter zescilinder. In de standaarduitvoering wordt het vermogen via een handgeschakelde zesversnellingsbak op de achterwielen overgebracht en sprint de Cayman R in vijf tellen naar honderd. Met de optionele PDK transmissie wordt daar nog een tiende seconde vanaf gesnoept. Het Sport Chrono Pakket stelt de Cayman in staat slechts 4.7 seconden de tijd te nemen. De handgeschakelde Cayman R heeft een topsnelheid van 282 km/uur en een gemiddeld brandstofverbruik van 9.7 l/100 km. Voor de versie PDK is dit respectievelijk 280 km/uur en 9.3 l/100 km.
Ook in zijn aangepaste onderstel onderscheidt de Cayman R zich van de anderen. Ten opzichte van de Cayman S is de carrosserie met 20 millimeter verlaagd. In combinatie met een vaste achterspoiler, zilverkleurige velgen en talloze sportieve details aan de binnen- en buitenkant maakt dit van de coupé een karakteristieke verschijning. Speciaal voor deze gelegenheid heeft Porsche de introductiekleur Peridot in het leven geroepen. De zwarte frames rond de koplampen, de zwarte buitenspiegels en de ‘PORSCHE’-striping op de zijkanten in contrasterend zwart of zilverkleur zijn een verwijzing naar de klassieke raceauto’s van Porsche, waaronder de eerste 911 R uit 1967.
De nieuwe Porsche Cayman R is in Nederland leverbaar vanaf februari 2011. De prijs bedraagt 95.800 euro voor de handgeschakelde versie en 97.500 euro voor de versie met Doppelkupplung (PDK).
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review