Meer veiligheid en infotainment voor Volvo XC60

Volvo voegt eind deze maand extra veiligheid toe aan de XC60. In navolging van de S60 is de compacte SUV nu ook te

Volvo voegt eind deze maand extra veiligheid toe aan de XC60. In navolging van de S60 is de compacte SUV nu ook te voorzien van voetgangersdetectie met automatische remingreep. Tegelijkertijd doet het infotainmentsysteem met bijbehorend display uit de S/V60 intrede in de middenconsole en zijn er nog kleine extra (veilige) updates aan de inrichting doorgevoerd.

Momenteel is de XC60 voorzien van een in het dashboard geïntegreerd display voor de navigatie. Bovenop de middenconsole is een klein monochroom display voor de parkeersensoren en radioweergave geplaatst. De Zweden hebben nu door dat dat logischer kan en monteren voortaan een enkel, ingebouwd 5 tot 7 inch display uit de S/V60 voor alle informatievoorziening. Opnieuw zijn functies via de middenconsole, het stuur en een losse afstandsbediening in te regelen. Daarnaast zijn de knoppen op de middenconsole (nog) strakker ingedeeld en zien we nieuwe wijzerplaten in het tellerhuis, in lijn met de Center Stack van zijn sedan en Estate-broeder.

Extra veiligheid is er voortaan in de vorm van Pedestrian Detection met Full Auto Brake system uit de S/V60. Vrij vertaald komt het neer op een aanvulling van het in de XC60 gedebuteerde City Safety systeem, waarbij nu ook voetgangers (bij daglicht) worden gedetecteerd en de auto in staat is zelf te remmen om een aanrijding te voorkomen. Volgens Volvo zou het aantal dodelijke ongelukken met voetgangers met meer dan 20% kunnen worden gereduceerd als elke auto van dit systeem is voorzien. Ook neemt de kans dat er uberhaupt geen aanrijding plaatsvindt toe met 30%.

Andere nieuwe snufjes in de XC60 is de Adaptieve Cruise Control op de versies met automaat. De comfortabele optie houdt rekening met de afstand tussen de voorligger en kan de auto ook volledig tot stilstand brengen in fileverkeer of bij een rood verkeerslicht. Zodra de boel weer gaat rijden brengt ACC de wielen weer aan het rollen. Ook nieuw is een camera in de grille die extra zicht (180 graden) geeft bij slechte weersomstandigheden en onoverzichtelijke kruisingen. Het beeld wordt geprojecteerd op het display in de middenconsole.

De XC60 werd onlangs opgefrist met nieuwe turbobenzine en dieselmotoren. De jongste aanwinst is een tweeliter D3 dieselmotor met 163 pk en voorwielaandrijving en de T5 turbobenzinemotor die uit twee liter 240 pk en 320 Nm peutert. Die laatste is in de XC60 altijd gekoppeld aan de zestraps Powershift automaat en verbruikt dan gemiddeld 8.5l/100km. De kleinere 1.6 turbomotoren T3 en T4 gaan aan zijn neus voorbij en worden in de S/V60 gekoppeld aan start/stop-techniek.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.