Grand Prix van Australië voor Formule 1 te Melbourne

De liefhebbers die de A1 maar kinderspel vinden zijn vanaf dit weekend definitief uit hun winterslaap ontwaakt. De

De liefhebbers die de A1 maar kinderspel vinden zijn vanaf dit weekend definitief uit hun winterslaap ontwaakt. De Formule 1 is weer begonnen!

Er is in de laatste 4 maanden veel gebeurt in de F1. Veel nieuwe coureurs, nieuwe auto’s met hele bijzondere kleurstellingen. Buiten het feit dat er veel jongens terug gekomen zijn nadat ze een jaartje of wat testcoureur zijn geweest is er voor mij één hele bijzondere nieuweling bij. Hoewel de auto waar hij zich in voortbeweegt niet mijn smaak is denk ik dat we dit jaar heel veel plezier gaan beleven aan Lewis Hamilton. De man die alle klassen die hij doorliep won is een beest als hij in de auto stapt. Ik hoop dat de arrogantie van Alonso door dit jong mens tot op de grond wordt afgebroken.

Dit jaar rijden de heren op Bridgestone banden men een harde en een zachte compound. Men dient beide te gebruiken tijdens de race. Het snelheidsverschil tussen de harde compound en de zachte is ongeveer 0,2 sec. in het voordeel van de zachte band. De heren dienen dus goed na te denken over de hoeveelheid brandstof die ze meenemen. Alleen op deze manier zou je wat tijd kunnen vinden. Voor de rest wil ik nog één verandering noemen die interessant genoemd mag worden. Tijdens de safety car situatie mag de pits bezocht worden voor nieuw rubber en eventuele reparaties maar niet meer om bij te tanken. Alleen als je over de brokstukken van een ander bent gereden en een lekke band oploopt mag je nog naar binnen. Kan heel leuk worden als je net te weinig benzine hebt en er een safety car situatie optreedt…sta je dus aan de kant.

Genoeg over de regels, gaandeweg het seizoen gaan we daar vanzelf meer over horen. De kwalificatie was een aardige graadmeter voor wat we dit seizoen kunnen verwachten. Kimi Raikkonen pakte een beetje verwacht de pole in 1:26:072. Ferrari was het hele weekeinde al de snelste met de langste Ferrari die ooit gebouwd is. Het is een kwestie van tijd voordat de andere teams dit hebben overgenomen denk ik. Verder werd de kwalificatie gekenmerkt door de minimale verschillen. De top 10 reed in de eerste sessie binnen een seconde van elkaar. In sessie 2 en 3 werden de verschillen wel wat groter. Opvallen was het debuut van Hamilton op de 4e plek en de BMW’s die er erg goed mee konden komen. De Renault’s lieten het een beetje afweten met een 6e en een 13e plek. Het is nog even wennen denk ik als je geen topper meer in het zitje hebt zitten. De Toyota’s hebben naar het lijkt de weg naar boven gevonden met een 8e en een 9e plaats. Raikkonen dus naar pole voor Alonso en Heidfeld. Voor Albers en Sutil was er in de Spyker weinig eer te behalen. Sutil deed het beter dan Albers die alleen maar klaagde over een niet te traceren probleem met de auto. Felipe Massa viel stil tijdens de tweede sessie en liet voor de zekerheid ook nog maar een nieuwe motor inbouwen. Hij stond toch bijna achteraan de grid.

De race beloofde een mooi spektakel te worden. Alle coureurs kwamen goed aan de start behalve Christijan Albers. Men had besloten om met de reserve auto vanuit de pits te starten. Nou ja starten deed hij eerst niet maar uiteindelijk is hij toch vertrokken.

Raikkonen behoudt bij de start zijn eerste plek en binnen de kortste keren loopt de achterstand van Nick Heidfeld, die Alonso en Hamilton bij de start verrast, op naar ongeveer tien seconden. De Duitser met het merkwaardige baardje kon rondetijden van de Ferrari niet bijhouden. In de 10e ronde is het game over voor Albers. Met te veel downforce op zijn rechtervoet kon hij de bocht niet meer halen en vloog in de bandenstapel. Het is wennen aan een snelle motor.

Liefhebbers zonder Ferrari hart hoopten dat Raikkonen een lichte auto had en als eerste naar binnen moest, maar helaas. Het is Heidfeld die als eerste rijder uit de top 10 in ronde 14 naar binnen komt voor nieuwe banden en benzine.

Een paar ronden later komt Raikkonen binnen, een paar ronden later gevolgd door de eerste Mclaren coureur Alonso. Op dat moment ligt Hamilton in zijn eerste race aan de leiding. Hij nam bij de start brutaal de derde plek in beslag ten koste van Alonso. De onderlinge verschillen zorgen er op dat moment voor dat er niet al te veel spektakel op de baan is. Alleen Kubica moet afhaken met een kapotte versnellingsbak.

Rond ronde 39 dienen de tweede serie pitstops zich aan. Voor Heikki Kovalainen wordt het daarna allemaal te veel. Concentratieverlies leidt tot een aantal merkwaardige kapriolen. Grindbak in en weer uit, te ver over de kerbstones, en maar glibberen en glijden. Mark Webber maakte het nog bonter, bij het inrijden van de pitsstraat verliest hij zijn auto en spint. Beetje vreemd voor de anders zo consistente Webber. In ronde 44 hersteld Alonso de rangorde bij Mclaren, Hamilton wordt opgehouden door een achterblijver en door een snelle stop komt Alonso voor Hamilton de baan weer op. In het midden van het veld zijn dan nog enkele gevechten gaande. De meest opvallende is het gevecht tussen David Coulthard en Alexander Wurz. De Schot, die het altijd over veiligheid heeft, wil Wurz voorbij maar rijdt te ver achter de Williams om een inhaalpoging te ondernemen. De Schot besluit met zijn ervaring toch een poging te doen binnendoor te komen. Dit heeft als gevolg dat de RB3 over de bolide van Wurz vliegt en de Oostenrijker bijna onthoofd. Het wordt nu echt tijd om te stoppen voor Coulthard, schandalige actie. Wurz probeert vergeefs nog verder te rijden.

Raikkonen rijdt intussen na twee perfecte stops rustig naar de finish. Dit is waar hij voor naar Ferrari gekomen is, winnen. McLaren coureurs Alonso en Hamilton worden 2e en 3e. Heidfeld komt net tekort en wordt vierde.

Giancarlo Fisichella moet in de slotfase nog alle zeilen bijzetten om Felipe Massa, die zich na zijn motorwissel naar voren heeft geknokt, achter zich te houden. Het lukt hem ternauwernood. Ook Nico Rosberg en Ralf Schumacher hebben de eerste punten van het seizoen binnen.

Stand: 1) Kimi Raikkonen 10 punten 2) Fernando Alonso 8 punten 3) Lewis Hamilton 6 punten.

Het wordt een meer dan interessant jaar met toch 3 tot 5 rijders die zich met elkaar kunnen meten. Op naar Maleisië zoals Christijan Albers riep na dit voor hem dramatische weekend.