Volvo sleutelt aan brandstofcel range extender voor elektrische auto's

Volvo werkt naast de 'vergroening' van haar modelgamma met benzine- en dieselmotoren, de ontwikkeling van elektrische

Volvo werkt naast de 'vergroening' van haar modelgamma met benzine- en dieselmotoren, de ontwikkeling van elektrische aangedreven modellen ook aan brandstofceltechniek. De Zweden willen daarmee de actieradius van elektrische auto's vergroten. Binnen twee jaar moeten twee prototypes gereed zijn.

Bij de opmars van elektrische auto's blijft de actieradius onderwerp van gesprek. Meestal is na een kilometer of 150 de koek aardig op. Waar Opel en Chevrolet een kleine benzinemotor laten optreden om onderweg nieuwe energie te genereren, wil Volvo de brandstofcel inzetten. Met behulp van een omvormer kan brandstof worden omgezet in waterstofgas. Dat gas wordt vervolgens door de brandstofcel getransformeerd in energie om de elektromotoren aan te drijven. Volvo verwacht met deze techniek 250 extra kilometers actieradius te creeren. Binnen twee jaar zijn twee prototypes op basis van de C30 DRIVe Electric ontwikkeld voor verdere praktijktests.