Audi e-tron als Spyder in Parijs

Op de autotentoonstelling van Parijs stelt Audi een nieuw e-tron model voor, de e-tron Spyder. De concept van een

Op de autotentoonstelling van Parijs stelt Audi een nieuw e-tron model voor, de e-tron Spyder. De concept van een compacte open sportauto is een echte plug-in hybride, waarbij een twin-turbo V6 TDI met 300 pk en een elektromotor voor fabelachtige prestaties zorgen. En dat met een CO2-uitstoot van 59 gram…

Audi is verzot op sportieve studiemodellen. De Audi e-tron Spyder is er ook eentje, maar wel een heel bijzondere. Ten opzichte van de Audi e-tron Coupé die eerder dit jaar in Detroit debuteerde, is de Spyder 13 cm langer en 3 cm breder. Hiermee willen de Duitsers nog meer zijn link naar de R8 kenbaar maken.

Verder is de open sportauto een dieselhybride, waarbij een V6 TDI dieselmotor met 300 pk/650 Nm en twee elektromotoren (88 pk) de dienst uit maken. Het gezamenlijk koppel overtreft de 1000 Nm-grens en dat maakt de e-tron Spyder een zeer vlotte bolide. Aandrijfkrachten worden hierbij verdeelt over de voor- en achteras, maar er is ook een verdeling tussen links en rechts.

Hoewel de topsnelheid netjes begrensd is op 250 km/u belooft Audi een 0-100 sprinttijd van slechts 4.4 seconden, ook de danken aan de snelle schakelingen van de zeventraps S tronic bak. Presteren geschiedt onbeschaamd, gezien het gemiddelde verbruik van 2.2l/100km en 59 gram CO2. Met dank aan de elektromotoren kan de e-tron Spyder ook 50 km/u volledig elektrisch rijden, en dat drukt de algehele consumptie aanzienlijk. De maximale snelheid in deze EV-modus is 60 km/u.