De HR 1 meet slechts 3.69 meter en is dus niet veel langer dan een 107. Zijn stadse formaat combineren de Fransen met extra bodemvrijheid en een flexibel interieur, waarin 180 tot maximaal 734 liter bagageruimte schuilgaat. Daartoe dienen de twee achterstoelen die deels en tegen de voorstoelen geschoven kunnen worden. Afhankelijk van de configuratie is de HR1 dus een twee of vierzitter. Het glazen dak maakt de ruimtebeleving nog groter. Instappen gaat lekker eigenwijs anders; de deuren zijn elektrisch te bedienen en kantelen naar voren.
Voor de aandrijflijn kiest Peugeot het beste wat ze in huis hebben; HYbrid4-technologie. Dit keer combineren de Fransen geen dieselmotor met een elektromotor, maar een klein driecilinder benzinemotortje met 1.2 liter inhoud. Deze krachtbron – de eerste uit een nieuwe reeks die nu in ontwikkeling is - levert zelf al 110 pk. De 38 pk sterke elektromotor drijft de achterwielen aan. Op lage snelheden is de HR1 elektrisch te rijden. Als het harder gaat zijn beide motoren in werking – en vindt aandrijving plaats op alle vier de wielen.
Zijn totaalvermogen van 147 pk helpt de HR1 aan meer dan vlotte prestaties. Toch verbruikt de auto slechts 3,5 l/100 km en stoot hij slechts 80 g/km aan CO2 uit. De aandrijving is gekoppeld aan een heel nauwkeurig schakelende, elektronisch bediende, handgeschakelde 6-versnellingsbak (met flippers achter het stuur) waarbij de bestuurder kan kiezen om zelf te schakelen of om de elektronica het werk te laten doen en volledig automatisch te schakelen.