De Octavia is gebouwd op een modulaire bodemgroep en die laat zich uitstekend lenen voor de noodzakelijke toevoeging van het accupakket, de elektronische stuureenheid en de elektromotor. Die laatste levert maximaal 115 pk en 280 Nm. Om die zo lang mogelijk in te zetten heeft Skoda zorg besteed aan een laag energieverbruik. In het interieur zijn de gebruikelijke lampjes vervangen door LED verlichting, waardoor het stroomverbruik aanzienlijk afneemt. Het panoramadak geeft ruimte voor energieopwekking door middel van zonnecellen. Functies die normaliter door de verbrandingsmotor worden verzorgd of aangedreven, worden in deze e-car langs elektrische weg geregeld. Dat geldt zowel voor de airconditioning als voor de verwarming.
De elektrisch aangedreven Skoda Octavia Combi heeft een actieradius van 160 kilometer. Daarna moet de Tsjech zo’n negen a tien uur aan ‘220’. Met krachtstroom (400V) is de klus in drie uur geklaard. Al rijdend wint de accu bij het remmen energie terug door middel van de omgepoolde elektromotor. Indien noodzakelijk zoemt de elektrisch aangedreven Octavia Combi in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h om zo de accu’s – die grotendeels in de wagenvloer zijn verstopt – te sparen. Volgend jaar zal een vloot elektrisch aangedreven Octavia Combi testauto’s de weg op gaan om zo belangrijke informatie te leveren over deze emissieloze aandrijfvorm.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review