Nieuwe V6 en V8 motoren maken Mercedes-Benz S-Klasse fors zuiniger (update!)

De nieuw ontwikkelde V6 en V8 (turbo)motoren mogen natuurlijk niet aan de Mercedes-Benz S-Klasse voorbij gaan. Het

De nieuw ontwikkelde V6 en V8 (turbo)motoren mogen natuurlijk niet aan de Mercedes-Benz S-klasse voorbij gaan. Het vlaggenschip komt met nieuwe direct ingespoten 350 en 500 motoren zowel krachtiger als zuiniger voor de dag en kunnen de concurrentie het nakijken geven. Update: Nu de prijzen bekend zijn blijken deze een stukje lager te liggen dan hun voorgangers.

In de S-Klasse komt de 350 CGI op niveau tot uiting. De 3.5 liter zescilinder ontwikkelt nu 306 pk (+34 stuks) en 370 Nm maar verbruikt 24% minder brandstof; 7.6l/100km en 177g/km CO2. Directe inspuiting, de herwinning van remenergie en een intelligentie olie- en waterpomp dragen bij aan dit resultaat. Zijn voorganger zonder BlueEFFICIENCY verlangde namelijk tien liter en spuugde 234 gram CO2 de wereld in. Met de nieuwe krachtbron is de S-Klasse in dat opzicht veruit de meest bescheiden limousine in zijn klasse. De 350 CGI kan zelfs de S 400 HYBRID het nakijken geven, die het nog met zijn voorganger moet stellen. Presteren doet hij ook navenant; 250 km/u is geen issue en binnen zeven tellen bereikt de slee onze landelijke limiet.

De S 500 gaat voortaan door het leven als S 500 BlueEfficiency, voorzien van de 4.6 liter biturbo V8 met 435 pk, een winst van 47 pk. De achtcilinder - die ook voor de nieuwe CL-Klasse bestemd is - verbruikt dan 9.4l/100km en profiteert net als de zescilinder van start/stop-techniek, de bijbehorende 7G Tronic Plus transmissie en BlueDIRECT directe inspuiting van de derde generatie. 700 Nm helpt de Duitse limousine aan meer dan vlotte tussenacceleraties, de honderdsprint is in een flits van vijf seconden gepiept. 4Matic vierwielaandrijving behoort in beide gevallen tot de mogelijkheden en op hybridetechniek zijn ze eveneens voorbereid.

Kort geleden presenteerde Mercedes al de nieuwe 350 CDI BlueTEC diesel die ook aan kracht en zuinigheid won. Ook zijn de 5.5 V8 biturbomotoren voor de AMG versies al een feit. In de pijplijn ligt nog een ultrazuinige S met viercilinderdiesel, die over binnen een maand op de Autosalon van Parijs uit de doeken gaat.

Update:

Dat de nieuwe, krachtiger motoren ook zuiniger zijn dan hun voorgangers, heeft positieve gevolgen voor de aanschafprijs van een S- of CL. De S 350 BlueEFFICIENCY staat vijf mille eerder te boek en begint nu onder de ton bij 98.300 euro. Voor een S 500 BlueEFFICIENCY is 126.600 euro verschuldigd. Beide motorvarianten dragen het groene, verantwoorde B-label. In de CL begint het palet bij de 500 voor een prijs van 152.200 euro.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.