Autosalon van Genève; Groen is goed dit jaar

Voor het gemak hebben we al het autonieuws van Genève even op een rijtje gezet. Het lijkt er op dat ook de

Voor het gemak hebben we al het autonieuws van Genève even op een rijtje gezet. Het lijkt er op dat ook de auto-industrie volop meeloopt met de milieutrend die op dit moment aan de gang is. Er zijn enorm veel milieuvriendelijke modellen te vinden dit jaar op de belangrijkste autoshow van de wereld.

De Duitsers vinden groen niet helemaal de juiste kleur als het gaat om milieuvriendelijke auto’s. Blauw is meer de kleur die aangeeft dat er gedacht wordt aan onze planeet. Waarschijnlijk omdat een blauwe lucht een teken is van schoon? In ieder geval noemt Mercedes zijn zuinige modellen Bluetec. De Mercedes C220 Bluetec (foto 1) is hier een voorbeeld van. De diesel is uitgerust met een roetfilter en een opslagkatalysator en kan zodoende aan de Euro 5- en Euro 6-normen voldoen. Met de 170 pk die de motor kan opwekken laat

Mercedes

zien dat milieuvriendelijkheid niet per definitie langzaam betekent.

Ook

Volkswagen

heeft ook de blauwe kleur verwerkt in haar milieubewuste modellen. De Passat Bluemotion (foto 2) draagt door de verlaagde luchtweerstand en de aangepaste versnellingsbakverhoudingen ook zijn steentje bij aan het schoner worden van het milieu. De auto verbruikt maar 5,2 liter diesel per 100 kilometer en heeft een CO2 uitstoot van 137 gr per kilometer.

Saab

gooit het al een tijdje over de bio-ethanol boeg. Voor alle duidelijkheid, bio-ethanol is gewonnen uit gewassen die CO2 opnemen en daardoor uitstekend geschikt om het milieu wat schoner te maken. En de Zweden zijn er al erg ver in, want naast de al leverbare 9-5 Biopower is nu ook de hele 9-3 serie (foto 3) leverbaar met een motor die op E85 kan lopen, een mengsel van 15 procent benzine en 85 procent bio-ethanol. De totale CO2-uitstoot is ongeveer driekwart lager dan bij het rijden op gewone benzine.

Ook

Porsche

, een merk wat synoniem staat voor benzineverslindende, supersnelle auto’s, is gezwicht voor de milieuhype. In Genève laat men trots weten dat in de 911, Cayman en Boxster al tot tien procent bio-ethanol kan worden bijgemengd en in de Cayenne tot 25 procent. Dat is allemaal mooi natuurlijk, alleen wil onze overheid er nog niet zo erg in geloven allemaal, waardoor je bio-ethanol nog nergens kunt tanken.

Honda

toont in Genève een compact hybride model onder de werktitel Small Hybrid Sports Concept (foto 4). Het merk laat hiermee zien dat het verder is met hybride techniek dan welk merk dan ook. De concept is de voorloper van een tweede hybride model na de Civic en de Prius. Daarnaast laat Honda een nieuwe dieselmotor zien die aan de strenge Amerikaanse eisen voldoet. De speciale katalysator werkt zonder inspuiting van een speciale stof. De nieuwe dieselmotor komt binnen drie jaar op de markt.

Het heeft even geduurd, maar

Subaru

komt dan eindelijk met een diesel. De hebben boxer-turbodiesel is geheel in eigen beheer ontwikkeld en dat is een primeur. Het is namelijk de eerste boxer diesel ter wereld. Over de milieukwaliteiten is nog niets bekend. Verder toont Subaru de R1e (foto 5), een compacte auto met elektrische aandrijving. Bijzonder aan de accu’s is dat ze na een kwartier opladen al weer voor 80 procent vol zijn.

En dan nu de wereldprimeurs die in Genève met grote getale aanwezig zijn. We beginnen met de nieuwe

Mazda

2 (foto 6), een model niet groter en zwaarder is dan zijn voorganger, wat meestal wel gebruikelijk is. De nieuwe 2 is juist kleiner en lichter dan zijn voorganger. Begin 2008 komt de auto op de markt met drie benzinemotoren (1.3 met 75 of 84 pk en 1.5 met 103 pk) en een turbodiesel (1.4 met 68 pk).

Renault

komt dan eindelijk met de opvolger van de populaire Twingo (foto 7). Een half jaar geleden was er al een sportief concept model, maar nu is dan het productiemodel klaar. Uiteraard is de productieversie minder heftig dan het concept model, maar de Twingo ziet er nog steeds erg hip uit. De Renault Scénic Conquest (foto 8) is juist wel weer wat heftiger. Het is een model in de categorie ‘ wel bluf en geen SUV’. Het concept kennen we van Volkswagen, hetgeen betekent dat er veel donker kunststof op de auto is geplakt. Verder verrast Renault met een combi-versie van de Clio (foto 9).

Peugeot

lijkt ook aan mee te willen doen met de bluf-rage met 207 SW Outdoor (foto 10). Maar schijn bedriegt want we zien hier gewoon de volgende carrosserievariant in de 207-familie, namelijk de station. Een logische stap voor de 207, want de 206 SW verkocht erg goed. Verder is in Genève het officiële debuut van de 207 RC met 175 pk 1.6 turbomotor. Volgende maand hebben we er al een rijimpressie van.

Het Italiaanse

Fiat

komt weer met een Abarth versie. Ditmaal wordt de schorpioen op de achterkant van de de Grande Punto geplakt (foto 11), waardoor de volgende hete hatch een feit is. De 155 pk sterke 1,4 liter turbomotor is nog eigenlijk wat te klein voor deze benaming, maar er schijnt ook een 180 pk variant te komen. De Italiaan ziet er in ieder geval lekker sportief uit.

Terug naar de echte wereldprimeurs.

Hyundai

laat ons hun nieuwste troef zien. Het is een vijfdeurs hatchback op hetzelfde platform als concerngenoot Kia Cee’d geworden, die ook nog eens dezelfde motoren onder de motorkap krijgt. Vanaf juni kun je de i30 (foto 12) hem al bij de dealer bestellen. Later volgt nog de CrossWagon, een midi-MPV en een coupécabriolet. Er komt ook nog een 220 pk sterk topmodel.

Kia

heeft sinds kort dus de Cee’d in de prijslijst staan. Net als de bovengenoemde Hyundai komt ook hiervan een SW. Ook toont het merk een studiemodel van een werkelijk prachtige cabriolet (foto 13). Die heet nu nog Ex-C'eed’s cabrio, en zal vrijwel zeker in productie gaan. Als die ook voor zo’n schappelijke prijs wordt aangeboden als de gewone C'eed, dan heeft Kia ineens heel wat extra mensen in de showroom rond wandelen lijkt ons. Dan moet het productiemodel er natuurlijk wel net zo goed uitzien als dit conceptmodel.

We gaan nog even verder met betaalbare auto’s want bij

Daihatsu

zien we de vernieuwde Cuore (foto 14). Op het eerste gezicht ziet het er niet heel erg spectaculair uit maar er volgt nog een speciale Eco-versie met een start-stop-systeem.

Even terug naar

Volkswagen

. De Duitsers komen met de laatste variant op de Golf, toevallig met de naamde Golf Variant (foto 15). Althans hij is eigenlijk gebaseerd op de Jetta (Golf sedan) die alleen in Amerika leverbaar is. De Golf Variant krijgt dezelfde verchroomde grille en zal ook worden gebouwd in de fabriek in Mexico. Bij de motoren zullen vooral de werkpaarden worden ingezet: turbodiesels van 105 tot 140 pk en benzinedrinkers van 102 tot 140 pk.

Audi

komt met een 3-Serie coupé alternatief. Het model gaat A5 (foto 16) heten(of S5 in de snelle versie) en is gebaseerd op het platform van de komende nieuwe A4. Kenmerk is een veel langere wielbasis door een verder naar achteren geplaatste motor. Instapmotor wordt een 1,8 liter turbo FSI met 170 pk, daarboven een 265 pk 3.2 V5 en twee zespits turbodiesels. De S5 krijgt een 354 pk sterke V8-motor. We verwachten wel dat er nog een RS5 komt, aangezien BMW maar liefst 400+ pk in zijn nieuwe M3 stopt.

Ford

heeft heel handig de nieuwe Mondeo in de laatste James Bond film laten debuteren en in Genève staat nu de hele familie bij elkaar, de sedan, hatchback en station (foto 17). De nieuwe Mondeo staat op het platform van de S-Max en is uitgerust met een vergelijkbaar motorengamma. Dus ook de 2.5 liter vijfcilinder. Op diezelfde stand ook de gefacelifte versie van de C-Max, die voortaan de naam Focus niet meer op de achterzijde heeft staan.

Nog maar een half jaar na het debuut van de

Nissan

Qashqai, een bluf-SUV die de Almera vervangt, komt Nissan nu met een opvolger van de X-Trail (foto 18). De terreinautoliefhebbers kunnen dus opgelucht ademhalen. De Qashqai komt náást de X-Trail en niet in plaats van. Wel zal de X-Trail als basis dienen voor een SUV die later dit jaar bij Renault wordt onthuld.

Op naar het sportievere nieuws uit Genève We beginnen met nieuws van

Maserati

. Het merk laat ons de de opvolger van de 4200 GT zien en het is een streling voor het oog geworden. De Gran Turismo (foto 19) zoals het model voortaan heet is een 2+2 en hij is ook uitgerust met de inmiddels bekende 4,2 liter V8-motor. Die levert in deze Gran Turismo nu 405 pk. 2+2 Staat overigens voor 2 personen voorin, plus 2 koffers op de achterbank.

Opel

wil ons graag laten zien welke kant het met het design in de toekomst opgaat. Vandaar de GTC (foto 20). Deze coupé laat volgens Opel zien hoe ongeveer de nieuwe Vectra er uit gaat zien. Of beter gezegd, er worden enkele details overgenomen. De goed uitziende concept-versie heeft een 2,8 liter V6 turbomtor, maar de Vectra zal zuiniger turbomotoren krijgen.

Wat ook nog een conceptmodel is, is de

Dodge

Demon (foto 21). Deze mini Viper is een directe concurrent van de Opel GT (en in Amerika van de Pontiac Solstice en Saturn Sky) en is uitgerust met een 172 pk 2,4 liter motor. Dodge heeft de auto lekker licht gemaakt met een gewicht van net geen 1.200 kilo. De prestaties zullen dus ook mini Viper-achtig zijn.

Tot slot nog een paar echte Genève-auto’s. Zoals de

Bentley

Brooklands (foto 22), een tweedeurs coupé gebaseerd op de Arnage. Maar ook de Continental GT is terug te zien in deze prachtige auto. Een echte Bentley kunnen we wel stellen. Voorin ligt de meest krachtige Bentley motor ooit. De twin-turbo, 6.75 liter V8 perst er 530 pk uit en met het koppel van 1050 Nm kun je een berg verslepen.

Na de vele spyfoto's is hij er dan eindelijk, de

BMW

M3 (foto 23 en 24). In het vooronder vinden we een uitermate dikke, 4.0 liter V8, die voor het nodige plezier moet gaan zorgen. Met de (waarschijnlijk) 420 pk op de achterwielen moet het met dat plezier wel goed zitten. De M3 is, zeker als hij in je binnenspiegel komt aanstormen, gemakkelijk te herkennen aan de powerdome op de motorkap. Als de M3 je eenmaal ingehaald heeft dan zien we vier dikke pijpen onder de sportieve bumper vandaan komen.

We besluiten met een primeur uit Nederland, de Donkervoort D8 GT (foto 25). Een dichte coupé op basis van de D8 met 270 pk. En we moeten zeggen, het is een van de meest spraakmakende auto's op de show.