Smart berichtte onlangs de fortwo te hebben bijgeschaafd met nieuwe kleuren, een subtiel hertekend interieur, nog zuinigere motoren en meer luxe-opties. Hoe de nieuwe look&feel is bevallen hebben we kort geleden zelf kunnen ervaren in een test met de zeer zuinige cdi diesel. Aangezien de productie van het facelift model vanaf oktober op gang komt, zijn de nieuwe prijzen inmiddels (officieus) bekend.
De vernieuwingen hebben geen gevolgen voor de basisprijs. Smart levert de
fortwo weer vanaf 8450 euro. Voor dat geld staat er een 45 kw base met
start/stop-techniek mhd paraat. De standaarduitrusting omvat ESP, twee airbags, centrale vergrendeling en een 12V-aansluiting. Voor een radio-installatie - er is keuze uit diverse nieuwe typen - moet minimaal 420 euro worden bijbetaald. Het nieuwe 'assistentiepakket' met cruise control, lederen stuur en boordcomputer staat tegen inlevering van 325 tot 495 euro te boek, afhankelijk van de uitvoering.
Met de tot 97 gram verlaagde CO2-uitstoot heeft de tweezitter met benzinemotor weer een A-label. Net als voorheen betaalt de smartrijder geen wegenbelasting en BPM en bedraagt de bijtelling bij zakelijk gebruik 14%. De cdi diesel blijft de CO2-kampioen. Het 800cc driecilindertje levert 54 pk en komt tot slechts 86g/km CO2, wat neerkomt op zo'n 1 op 30. Je rijdt er 'belastingvrij' mee de deur uit vanaf 11.990 euro.
Naast de base is de fortwo er als pure, pulse en passion, die ook met de 52 kw motorversie beschikaar zijn. De pulse heeft onder meer een panoramadak, sportstuur met stuurschakeling, elektrische ramen en lichtmetaal in de maat 15 inch. Ook mistlampen zijn bij de vanafprijs van 12.471 euro inbegrepen. Het prijsverschil van de meest luxe variant passion ten opzichte van de vorige is tientjeswerk. Ook deze versie heeft lichtmetaal, maar verder semi-automatische airco en een automatisch schakelprogramma. Standaard is heeft zo'n Smart daarnaast een zilvere tridionkooi en zijn alle bodypanel delen in kleur meegespoten.
Turbo's
De 62 kw sterke turbovariant is terug in de lijst en kost minimaal 13.761 euro. Door de CO2-uitstoot van 114 gram valt deze variant (met C-label) net buiten de boot van BPM- en MRB vrijstelling. Wie in de markt is voor de sportief uitgedoste BRABUS is voortaan 19.070 euro kwijt, ruim 900 euro minder dan voorheen. De tot 119 g/km verlaagde CO2-uitstoot heeft hier grotendeels aan bijgedragen. In zijn vernieuwde vorm komt de BRABUS tot 102 pk en sprint het rappe stadskarretje binnen negen tellen naar honderd. Eenzaam aan de top heeft Smart de fortwo BRABUS Xclusive, waarvoor je minstens 22.762 euro moet neertellen. Een Smart in sportieve topvorm met alle luxe heeft z'n prijs...
Lightshine
Tijdelijk heeft Smart een limited edition in het leven geroepen, de fortwo lightshine. Traditiegetrouw zijn deze tijdelijke modellen rijkelijk uitgerust in niet te missen kleurstellingen, ditmaal in matgroen of lichtblauw en dito accenten in de koplampen. De lightshine is er met de 52kw/71 pk sterke benzinemotor, gebaseerd op de passion en voorzien van dagrijverlichting, airco, exclusief zilvergrijs lichtmetaal, mat chrome interieuraccenten en het nieuwe navigatiesysteem met USB en Bluetooth. De optielijst is beperkt tot stoelverwarming, stuurbekrachtiging en een extra soundsystem met subwoofer en extra tweeters. Prijzen starten bij 14.679 euro met sound system en 15.254 euro met route-assistent, die normaal 995 euro waard is. Als cabrio kost-ie minstens 17.482 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review