Meer details vernieuwde Ford Mondeo (update: prijzen en uitrusting!)

Ford toonde al eerder een voorproefje van de vernieuwde Ford Mondeo, die zowel van binnen, buiten en onderhuids is

Ford toonde al eerder een voorproefje van de vernieuwde Ford Mondeo, die zowel van binnen, buiten en onderhuids is gemoderniseerd. De middenklasser is inmiddels gepresenteerd op de autoshow in Moskou en kan daarom nu volledig uit de doeken. Update: Vandaag is het dan tijd voor de prijzen en uitrustingsspecificaties.

Voor het vernieuwen van de carrosserie heeft Ford het kinetic Design fijngeslepen, in lijn met de onlangs gepresenteerde S-MAX en Galaxy. Met LED-dagrijverlichting, een gewijzigd front, hertekende achterklep met achterlichten en nieuwe bumpers en wielen (tot 19 inch) is Ford’s populaire middenklasser weer bij de tijd.

De beelden die de Duitsers van het interieur laten zien tonen een vers klokkencluster, andere handgrepen en een bijgeschaafde middenconsole in een donkere kleurstelling. Voor de liefhebbers zijn ook lichtere tinten mogelijk. Nieuw is ook de led-sfeerverlichting in de cabine, evenals het nieuwe Premium Sound System met subwoofer, andere navigatiesystemen (ook voor mobiele telefoon) en nieuwe veiligheidssystemen zoals dodehoekdetectie, rijstrookdetectie, Driver Alert en grootlichtassistent. De ingenieurs hebben ook gewerkt aan de geluidsisolatie om de cabine stiller te krijgen met extra schuim in de A-stijlen,andere vloerpanelen en een akoestische voorruit.

200 pk diesel

Onderhuids is het onderstel nog iets herzien en heeft Ford nieuwe wielmaten en bandenbreedtes omarmd. De tweeliterdiesel met 115, 140 of 163 pk gaat voor kilometervreters de gelederen versterken en verbruikt 5.3l/100km. Nog een stapje verder gaat de 2.2 TDCi, nu goed voor liefst 200 pk en maximaal 420 Nm, en nog 30 stuks extra tijdens overboost. De diesel - leverbaar vanaf november - heeft een groter koppelbereik en is voortaan nog beter ingekapseld voor een extra stille loop. Voor deze topdiesel is alleen een zesbak beschikbaar, waarmee gemiddeld 6.0 liter dieselolie wordt verstookt, de 140 en 163 pk variant zijn er ook met de Powershift-automaat.

240 hoorbare pk's

Het benzinepalet vangt wederom aan met de 1.6 liter benzine, goed voor 120 pk. Vanaf november volgt nog een staaltje Ecoboost met dezelfde inhoud die 160 pk levert. Het prestatiepotentieel en verbruikscijfer is nog niet bekend. De vertrouwde 145 pk sterke 2.0 16V is ook van de partij en wordt bijgestaan door twee nieuwe geblazen tweeliters, met naar wens 203 of 240 pk. Die laatste is de nieuwe topversie van de reeks en klinkt volgens Ford sportiever dan zijn minder krachtige broer door gebruik te maken van een speciale koppeling tussen het luchtinlaatspruitstuk en het voorste schutbord. Met deze krachtbron haalt de Mondeo maximaal 246 km/u en is het honderdsprintje een koud kunstje van slechts 7.5 seconden. Het verbruik komt op 7.7l/100km.

Later introduceert Ford ook een nieuwe 1.6 TDCi met 115 pk, die ook in de nieuwe Ford Focus komt te liggen. Naar verwachting is deze zelfontbrander nog zuiniger dan de minst krachtige tweeliter, een ideale variant voor een extra zuinige ECOnetic variant. Ford past sowieso brandstofbesparende ECOnetic Technologies toe op de gehele Mondeo-reeks, waaronder Smart Regenerative Charging, het Ford Eco Mode-informatiesysteem voor bestuurders en een actieve grilleafsluiting (een primeur voor Ford).

Uitrusting en prijzen

De vernieuwde Mondeo is er voortaan als Trend, Titanium en S edition. Zeven airbags, ESP, automatische airco, radio/cd/aux, elektrisch verstelbare ramen en spiegels, mistlampen en een met leder bekleed stuur zijn altijd standaard. De Titanium voegt er onder meer 16 inch lichtmetaal, LED-dagrijverlichting, chromen sierlijsten, sportstoelen, voorruitverwarming en een luxer afgewerkt interieur met het uitgebreide instrumentarium aan toe. Als S Edition is de Mondeo uitgerust met alles wat de Titanium al heeft, plus 18 inch wielen, een sportieve bodykit, bi-xenonverlichting, leder/alcantara bekleding en carbonlook sierdelen met rode stiksels in het interieur.

Prijzen starten bij 26.971 euro voor de 120 pk sterke vier- of vijfdeurs 1.6 16v Trend. Dieselen kan vanaf 32.331 euro. Wie liever een Wagon opteert betaalt 1400-1650 euro bij. De meerprijs van de Titanium uitvoering ten opzichte van de Trend uitvoering bedraagt 1.450 euro. Voor een S edition moet ten opzichte van de Titanium 4 mille extra worden betaald.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.