Dit is de vernieuwde Freelander 2!

Land Rover steekt de Freelander 2 in een nieuwe jas. Het exterieur is slechts op details aangepast, onderhuids

Land Rover steekt de Freelander 2 in een nieuwe jas. Het exterieur is slechts op details aangepast, onderhuids veranderde wel het nodige. Zo komt de nieuweling zelfs als tweewielaandrijver op de markt. Wie had dat ooit kunnen denken: een Land Rover met 2WD?

Land Rover steekt de Freelander 2 in een nieuwe jas. Het exterieur is slechts op details aangepast, onderhuids veranderde wel het nodige. Zo komt de nieuweling zelfs als tweewielaandrijver op de markt
Dit is de vernieuwde Freelander 2!

Volgens Phil Popham van Land Rover is een tweewielaandrijver onontbeerlijk in het segment waarin de Freelander zich bevindt. In Europa gaat 23 procent van de SUV's de deur uit met 2WD. Bovendien verbetert 2WD ook de efficiency van het modellengamma. Een vierwielaandrijver verlangt nu eenmaal wat meer brandstof.

Louter de 2,2 liter dieselmotor met 150 pk komt in een 2WD-uitvoering te koop, en wel als eD4, die genoegen neemt met gemiddeld exact 6 liter diesel iedere honderd kilometer. De TD4 uitvoering is motorisch identiek aan de eD4 maar beschikt over 4WD. Dan lust de Freelander 2 6,2 l/100 km. Topdiesel vormt de SD4, een eveneens 2,2 liter groter viercilinder, maar met een vermogen van 190 pk en 420 Nm koppel. Deze versie verbruikt 7 l/100 km.

De prestaties van de zes-in-lijn benzinemotor blijven gelijk (233 pk; 317 Nm koppel). Wel voldoet de i6 voortaan aan de Euro 5-emissienorm. Nul tot honderd doet ie in 8,9 seconden en de naald van de snelheidsmeter blijft steken op 200 km/u. Net als de SD4 diesel, beschikt ook de i6 standaard over een zestraps automaat.

De uiterlijke wijzigingen blijven beperkt tot nieuwe bumpers, lichtunits en een aangepaste grille. Binnenin is het instrumentarium licht gewijzigd en heeft Land Rover nieuwe bekledingstoffen en kleurcombinaties uitgezocht. De prijzen van de vernieuwde Freelander 2 worden in een later stadium bekend gemaakt.