De V60 is met name bedoeld voor de Europese markt. Zo'n 90% van de jaarlijkse productie (50.000 stuks) gaat rijden op ons continent, veelal in Sweden, Engeland, Italié, Duitsland en Nederland. Niet zo vreemd als je nagaat hoe de lifestyle-combi in de smaak valt bij de Europeaan. Een A4 Avant, 3 Serie Touring, 159 Sportwagon zijn niet de meest ruime stations ter aarde, maar wel mateloos populair. Volvo heeft met de V60 een extra antwoord klaar, naast de compactere V50. De V70 blijft uiteraard in het gamma voor wie geen wintersport, zomervakantie of weekendjes weg met de auto te gek is. Met dit trio mikt Volvo op een nog groter marktaandeel in het Estate-segment.
Focus op rijdersauto
Het model onderscheidt zich duidelijk van de andere Volvo Estate's, die toch alweer drie (V70) tot zes (V50) jaar mee gaan, maar overigens nog altijd populair zijn in het segment. De 4.63 meter lange V60 is getooid volgens de laatste mode en net als zijn sedanbroer S60 expressief opgebouwd met de wat stompe neus, grote luchtinlaat en sierlijke LED-jes in de achterlichten. De aflopende daklijn moet de V60 een dynamischer en sportievere look geven, want de V60 is - evenals de andere '60'-modellen - meer ontwikkeld voor de bestuurder dan de andere Estates en meer voor de 'enthusiasts' dan 'pragmatics'. Toch belooft de wielbasis van 2.78 meter geen schamele hoeveelheid interieurruimte. Optioneel levert Volvo - net als op de XC60 - een Styling Pack met alu-look beschermingsplaten voor en achter, speciaal 18 inch lichtmetaal en uitlaatsierstukken.
Van de twee ontwikkelde onderstelsettings (touring en dynamic) is de dynamische variant met stuggere dempers voor de Europese markt altijd standaard. Daarbij is ook het adaptieve Four-C beschikbaar om de V60 met een druk op de knop een meer Comfortabele, Sportieve of nog dynamischer karakter te geven. Net als bij de S60 belooft Volvo sowieso een directere besturing dan we van hen gewend zijn en meer stuurgevoel. Standaard wordt elke V60 afgeleverd met diverse vangnetten; Advanced Stability Control, Engine Drag Control en Trailer Stability Assist. Ook is de reminstallatie optimaal bij de les al subtiel in te grijpen, nog voordat de bestuurder zelf op het rempedaal trapt. De Zweden hebben ook iets bedacht op fading bij hard en veelvuldig remmen.
Van DRIVe tot T6
In de loop van het eerste volledige productiejaar breidt Volvo het motorpalet uit met bekende, en nieuwe motoren. De meest bescheiden, maar zeer interessante telg is de D2, een 1.6D DRIVe met 115 pk/270 Nm die minder dan vijf liter verbruikt. Ook is de tweeliter D3 met 163 pk van de partij en doet de D5 aan de top zijn intrede. Benzinerijders kunnen kiezen uit de 2.0T (203 pk) en de drieliter T6 AWD (304 pk), waarmee de V60 in 6.6 seconden naar honderd schiet en doodleuk 250 km/u aantikt. Ook volgen er T4 en T3 motoren, waarachter een 1.6 liter turbomotor met 150 pk/240Nm of 180 pk/270 Nm schuil gaat. Van de 2.0T staat verder ook een nog krachtiger versie (T5) op het programma die 240 pk levert. Zowel de T5, 2.0T en T4 zijn ook met Powershift leverbaar, de T3 komt alleen met een zesbak op de markt.
Volvo bouwt de V60 in de productiefaciliteit te Torslanda, Zweden. De eerste exemplaren rollen in de herfst van de band. In september wordt de auto dynamisch aan de internationale pers voorgesteld.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review