De Audi R8 GT is duidelijk herkenbaar als de meest sportieve variant van de Audi R8-reeks. Unieke kenmerken zijn de extra grote sideblades (evenals de buitenspiegels en de achtervleugel van koolstofvezel), de splitter vóór en de diffuser achter. De Audi R8 GT beschikt uiteraard over quattro-vierwielaandrijving. De krachtverdeling onder normale omstandigheden is als volgt: 85% naar de achterwielen en 15% naar voren. Afhankelijk van de rijomstandigheden kan deze verdeling variëren. Het weggedrag is uitermate ‘scherp’ dankzij het verlaagde onderstel, het sperdifferentieel achter en de handmatig instelbare vering. Het ESP heeft een speciale sportmodus die een gecontroleerde dosis overstuur ‘toestaat.’ Voor circuitgebruik is het stabiliteitssysteem volledig uitschakelbaar. In het Audi R8 GT-interieur springen de speciale sportstoelen, de alcantara bekleding (stoelen, stuur, dakhemel) direct in het oog en dat geldt ook voor de witte wijzerplaten van de instrumenten.
De Audi R8 GT valt nog meer op door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen. De toepassing van bijvoorbeeld dunnere staalsoorten, met koolstofvezel versterkte kunststof (achterbumper, sideblades, achterklep), lichtgewicht vloerbekleding en met glasvezel versterkte stoelschalen levert samen met een speciale accu en een aangepast remsysteem een gewichtsvoordeel van circa 100 kg op. In combinatie met de tot 560 pk aangesterkte V10-motor, die standaard aan de sequentiële zestraps R tronic-transmissie is gekoppeld, leidt dat tot begeerlijke prestaties zoals een topsnelheid van 320 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 3,6 seconden. Maar nog even geduld, begin 2011 kunnen de eerste exemplaren van snelle beslissers worden uitgeleverd.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review