Met ingang van juli is de Audi A8 ook leverbaar met de 3.0 TFSI-motor. Deze geavanceerde krachtbron is opgetrokken uit aluminium en beschikt over directe brandstofinspuiting, vier kleppen per cilinder en een mechanische compressor. Door dit ‘hightech-pakket’ levert de V6 benzinemotor een vermogen van 290 pk en een koppel van 420 Nm (vanaf 2.500 t/min). De prestaties zijn dan ook van A8-niveau: de topsnelheid bedraagt 250 km/h en de sprint van 0-100 duurt slechts 6,1 seconden. Toch verbruikt de zespitter gemiddeld 9.1l/100km en stoot deze 213g/km CO2 uit, goed voor een C-label.
De 3.0 TDI-krachtbron is eveneens een sterk staaltje. De V6 dieselmotor beschikt over commonrail brandstofinspuiting en start/stop-techniek. Ondanks het hoge vermogen van 250 pk en het riante koppel van 550 Nm (samen goed voor een topsnelheid van 250 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 6,1 s) bedraagt het gemiddelde verbruik van de Audi A8 3.0 TDI quattro slechts 6,6 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 174 g/km en daarmee is hij goed voor een groen B-label. Later volgt er nog een voorwielaangedreven dieselversie met minder vermogen maar een nog lager verbruik.
Geheel volgens de Audi-traditie zijn beide nieuwe motorvarianten ook met Pro Line en Pro Line Plus-luxe te verrijken, waarbij comfortabele zaken zoals luchtvering, xenon plus, elektrisch bedienbare stoelen, DVD, Bose Audio, dubbel glas, achteruitrijcamera en zonwering niet mag ontbreken.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review