Nieuwe superdiesel, achttrapsautomaat en nóg meer luxe voor Range Rover

Met ingang van dit najaar heeft Range Rover een nieuwe aandrijflijn voor haar befaamde topmodel beschikbaar. Het is de splinternieuwe 4.4 TDV8 biturbodieselmotor met liefst 313 pk en achttrapsautomaat. Daarmee is de Britse reus niet alleen nog krachtiger en sneller, maar ook liefst 18% zuiniger. Daarnaast is ook aan de terreinvaardigheid en het luxeniveau aan boord gesleuteld.

De huidige 3.6 liter TDV8 is met de komst van de moderne 3.0 TDV6 ondergesneeuwd geraakt. Ten opzichte van zijn kleinere zescilinderbroer raken de capaciteiten van de V8 achterhaald. Daarin heeft Land Rover een nieuwe V8 topdiesel ontwikkeld. Deze is door zijn toegenomen cilinderinhoud weliswaar 15% krachtiger met 313 pk en tot 700 Nm trekkracht, waardoor de Range Rover op verbeterde prestaties kan rekenen: 0-100 in 7.8 seconden en 80-120 in vijf tellen. De topsnelheid is nu 210 km/u. Vanwege de grotere prestaties zijn alle TDV8-uitvoeringen voortaan uitgerust met hetzelfde, in samenwerking met Brembo ontwikkelde, remsysteem als voor de 5,0-liter Supercharged V8 uitvoeringen.

Ondanks deze krachtstijging kon tegelijkertijd een aanmerkelijke verbruiksreductie worden gerealiseerd. De nieuwe diesel verbruikt zodoende 9.4l/100km en 253 gram CO2, een winst van 18.5%. Deze lagere consumptie komt ook voor rekening van de nieuwe achttrapsautomaat, die speciaal op de TDV8 wordt geleverd. Met in totaal acht verzetten kan de zelfontbrander zijn krachten optimaal spreiden, rekening houdend met de rijstijl van de bestuurder en het verloop van asfalt (bochtendetectie). Het hoogste verzet dient als overdrive om de rust in de dieseltank en het interieur te waarborgen. Om extra druppels brandstof te besparen ontkoppelt bij stilstand (in de versnelling D) 70 procent van de aandrijving. De bediening van dit moderne staaltje techniek geschiedt voortaan via de Drive Select knop, bekend van menig Jaguar. Ook beschikt de Range Rover over schakelpaddles aan het stuur. De Range Rover Supercharged houdt de sportieve transmissiehendel.

Andere voor deze zomer geplande vernieuwingen zijn een herzien Terrain Response, waarbij Hill Start Assist en helling acceleratieregeling zijn inbegrepen. Ook is het interieur subtiel onder handen genomen om de luxebeleving aan boord verder te verhogen. Daartoe behoort ook de optioneel verstelbare achterbankleuning en gelaagd privacy glass. Nieuw op de optielijst is een 19 speakers(!) tellend Harman Kardon Logic7 audiosysteem en een Exterior Design Pack met keuze uit acht lakkleuren. Tegelijkertijd doen vijf nieuwe sets lichtmetalen wielen hun intrede. De dieselmodellen hebben daarnaast voortaan een nieuwe metaalkleur voor grille en luchtuitlaten in voorspatborden.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.