De Citroën GS (Grande Série), werd als familiewagen in september 1970 gepresenteerd op de Autosalon van Parijs. Het model had een carrosserievorm die eind jaren zestig in opkomst kwam en had iets weg van een stationcar, maar dan zonder derde deur. Onder de motorkap maakten de Fransen gebruik van een eenliter luchtgekoelde motor, waarmee de Fransoos dankzij zijn gestroomlijnd ontwerp toch behoorlijk kon presteren – tot maximaal 147 km/u. Comfort was bij de GS een vanzelfsprekendheid door gebruik te maken van de hydropneumatische vering. Bijzonder waren ook de standaard aanwezige schijfremmen rondom met rembekrachtiging.
In 1972 werd een breakversie geïntroduceerd met de kenmerkende gedeeltelijk in het dak doorlopende achterruit. Een populaire variant was de Pallas, die stond voor extra luxe. De GS Pallas werd standaard geleverd met schuifdak of vinyl dakovertrek, metallic lak, grote wieldoppen en zacht tapijt op de vloer. De GS-serie werd in 1980 grondig herzien. De naam veranderde in GSA en bijna alle modellen kregen een 1.3-litermotor en de vijfde deur deed nu zijn intrede.
In totaal zijn er bijna tweeënhalf miljoen GS-en gebouwd, waarvan er in Nederland ruim 110.000 zijn verkocht. Al jarenlang hebben liefhebbers van deze populaire auto hun eigen club; de Citroën GS/GSA Vereniging Nederland. Op 12 juni aanstaande staat deze Citroën GS/GSA Vereniging Nederland stil bij het jubileum van de GS. Er zullen die dag in Epe zoveel mogelijk varianten en kleuren van de GS bij elkaar verzameld en getoond worden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review