e-HDi start/stop-techniek voor Peugeot en Citroen-modellen - C5 en C4 trappen af

Peugeot en Citroen verwelkomen e-HDi, ofwel dieselmotoren geavanceerde start/stop-technologie en andere ‘zuinige’

Peugeot en Citroen verwelkomen e-HDi, ofwel dieselmotoren geavanceerde start/stop-technologie en andere ‘zuinige’ maatregelen. De techniek reduceert het verbruik met maximaal 15% en zal vanaf eind 2010 op een groot gedeelte van het modellenaanbod beschikbaar zijn. De C5 en nieuwe C4 zijn als eerste aan de beurt.

Peugeot en Citroen verwelkomen e-HDi, ofwel dieselmotoren geavanceerde start/stop-technologie en andere ‘zuinige’ maatregelen. De techniek reduceert het verbruik met maximaal 15% en zal vanaf eind 201
e-HDi start/stop-techniek voor Peugeot en Citroen-modellen - C5 en C4 trappen af

Voor de Fransen wordt e-HDi een belangrijke innovatie. In 2013 willen beide merken een miljoen auto’s met start/stop-techniek hebben verkocht. Beide merken noemen e-HDi de tweede generatie van deze techniek, waarbij de motor door middel van de dynamo (en niet de startmotor) kan worden herstart. Een vergelijkbaar systeem wordt momenteel al toegepast bij Mercedes en smart. Citroen en Peugeot combineren het systeem verder met recuperatie, waarbij terugwinning van energie plaatsvindt wanneer wordt afgeremd. Ook worden banden met een lagere rolweerstand en een transmissie met aangepaste bakverhoudingen toegepast.

De Citroën C5 en de nieuwe Citroën C4 zullen de eerste modellen zijn met e-HDi vanaf het najaar 2010. Vervolgens zal een groot gedeelte van het modellenaanbod van Peugeot en Citroën die uitgerust zijn met de 1.4 HDi en 1.6 HDi motoren worden voorzien van e-HDi. In 2011 en 2012 staan nog meer noviteiten op stapel, waaronder dieselhybrides op basis van de 3008 en DS5 en een nieuwe motorenreeks, onder meer bestaande uit 1.0 en 1.2 liter driecilinders.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.