Nieuwe BMW M5 warmt verder op

Nu de nieuwe BMW 5-serie sedan de weg op is gegaan en de Touring zijn debuut zal maken, richten we onze pijlers op de

Nu de nieuwe BMW 5-serie sedan de weg op is gegaan en de Touring zijn debuut zal maken, richten we onze pijlers op de smaakmaker en het topnummer van het gamma, de M5. BMW voelt de krachtpatser inmiddels stevig aan de tand, getuige deze nieuwe spyvideo.

De BMW engineers laten de M5 los op het circuit, vanaf nu met minder verhullend plastic. Niet dat we van hypnotiserende camouflagestickers heel vrolijk worden.Hoe dan ook kunnen we aan de vier ronde uitlaatpijpen en stevig bemeten remmerij zien dat dit geen standaard 5-serie meer is. Bovendien lijkt het prototype weer een power bulge op de motorkap te hebben.

Onder die kap lepelt BMW waarschijnlijk de 4.4 liter twin turbo V8 en niet de hoogtoerige, racy V10 van weleer. Presteren doet de nieuwe M5 echter als vanouds, zoniet nog beter. En dat bij een lager verbruik, met dank aan tricks als recuperatie en een start-stopsysteem, zoals dat gewenst is anno 2010. Reken op minimaal 555 pk vermogen - dat hebben de X5 M en X6 M immers al onder de kap liggen - zodat men in München - op de RS6 van Audi na - aardig voorop loopt. Als de geruchten kloppen moeten het er 578 stuks zijn, die via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling naar de wielen worden overgebracht. Daarmee moet de M5 binnen vier-en-halve tel de honderd kunnen aantikken en in no-time de begrenzer op 250 km/u induiken. Zonder limiter is zelfs 300 haalbaar.

De nieuwe M5 komt volgend jaar op de markt. Naar verluid worden liefhebbers van een M5 Touring deze keer teleurgesteld, BMW plant hun topmodel alleen als sedan.