De Start Concept is deels geïnspireerd door de ontwikkeling van grootschalige verstedelijking. Tegenwoordig woont meer dan 50% van de wereldbevolking in een stedelijk gebied. Naar verwachting zal dit in het jaar 2050 zijn gestegen tot meer dan 70%. Verstopte snelwegen, gebrek aan parkeerruimte, de zorg om brandstofverbruik, maar ook de beschikbaarheid en de prijs van brandstof, maken dat autofabrikanten anders naar auto's en personenvervoer gaan kijken.
De stedelijke Ford is een pure conceptauto en niet bestemd voor productie. Het 3.70 meter lange studiemodel is ongeveer even lang als een Ka en vertegenwoordigt de Ecoboost-filosofie. De conceptauto is uitgerust met een pre-productiemodel van een zuinige EcoBoost-benzinemotor met slechts drie cilinders en een inhoud van 1 liter, maar met hetzelfde vermogen als een grotere 1.6-liter 4 cilinder-motor. De benzinemotor heeft echter een magere CO2-uitstoot van onder de 100 g/km. Het lage verbruik van de Start Concept komt ook voor rekening van de lichtgewicht, uit aluminium opgetrokken chassis en de aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie. Het dak lijkt door glas te zijn gescheiden van de rest van de carrosserie en roept onmiddellijk beelden op van gestroomlijnde hard-tops. Het composiet dakpaneel kan aan de auto worden vastgeklikt en is dus eenvoudig door de eigenaar te verwisselen door een paneel dat meer bij diens persoonlijke smaak past.
Voor het interieur kiest Ford een minimalistische benadering. Dit is terug te zien in de eenvoudige, dubbele kuipvormige cockpit die plaats biedt aan vier inzittenden. De stoelen kunnen uitgebreid worden versteld en staan daarbij op lichtgewicht rails. Het dashboard bevat een instrumentencluster dat eenvoudig kan worden ingesteld voor versies met het stuur links of met het stuur rechts. Het dashboard en de middenconsole bestaan uit één stuk dat begint aan de onderkant van de voorruit en doorloopt tot de bodem van de console.
Aan de bovenkant van de console zit een poort waarop de MyFord Mobile Concept kan worden aangesloten. MyFord Mobile biedt een naadloze interface waarmee de bestuurder tijdens het rijden veilig handheldapparaten kan bedienen. Zonder smartphone kunnen functies als verwarming, ventilatie en airconditioning, motordiagnostiek en de airbags tijdens het rijden worden bekeken en bediend met gesproken opdrachten of met de knoppen en schakelaars op de console. De informatie is afleesbaar op een 6 inch scherm. Wanneer de bestuurder tijdens het rijden een smartphone in de houder plaatst, biedt de MyFord Mobile Concept via gesproken opdrachten toegang tot het telefoonboek en de navigatiemiddelen. Dit geldt ook voor alle functies die te maken hebben met berichten, routes en communicatie.