Renault is van mening dat tegen 2020 elektrische auto’s tien procent uitmaken van de wereldmarkt. Renault-Nissan investeert vier miljard euro in het zogeheten Zero Emission programma waarbij tweeduizend medewerkers van Renault en Nissan onafgebroken werken aan de ontwikkeling van elektrische auto’s.
Fluence Z.E
Na de Fluence Z.E. Concept op de beurs van Frankfurt in 2009 presenteert Renault nu de definitieve versie van de Fluence Z.E. die vanaf 2011 in Europa en Israël op de markt komt. De Fluence Z.E. is de eerste seriegeproduceerde elektrische sedan in het C-segment. De auto is bestemd voor particulieren, zakelijke rijders en fleetowners. Om plaats te bieden aan de accu’s achter de achterbank is deze elektrische versie 13 centimeter langer dan z’n broer met verbrandingsmotor. De meetlat komt nu uit op 4.75 meter. Met blauwe details rond de koplampen en mistlampen, speciaal ontworpen lichtmetaal, hoogglans zwarte buitenspiegelkappen en twee ‘tankklepjes’ in de voorspatborden is direct het ecovriendelijke karakter van de Fransoos zichtbaar. De elektromotor is 95 pk sterk en haalt maximaal 135 km/u (begrensd). Met een volle acculading belooft Renault 160 km actieradius.
Het interieur van de Fluence Z.E. ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de gewone Fluence. Alleen de toerenteller is vervangen door een teller met informatie over de actieradius en het laadniveau van de accu. De strip op het dashboard heeft een voor elektrische auto’s exclusieve kleur. De Fluence Z.E. heeft standaard een Carminat TomTom, Bluetooth, elektronisch geregelde bi-zone airconditioning en automatische activering van de koplampen en ruitenwissers. Het bagageruim is vrij compact gebleven maar biedt nog altijd 300 liter.
Kangoo Express Z.E
De Kangoo Express Z.E. komt in het eerste kwartaal van 2011 op de markt in een versie met een actieradius van 160 kilometer. De elektrische versie van de Kangoo Express is net zo praktisch als de uitvoering met verbrandingsmotor: hij heeft eenzelfde laadruimte van 3 tot 3,5 m3, eenzelfde laadvermogen van 650 kilo en eenzelfde mate van comfort. De accu’s zijn geplaatst onder de laadvloer. Z’n elektromotor met 60 pk aan kracht sleurt de Kangoo naar maximaal 130 km/u.
En omdat er geen elektrische auto’s kunnen rijden zonder stroom en oplaadpunten, rolt in Nederland de stichting e-laad.nl – opgericht door de publieke netbeheerders - in de periode tot 2013, 10.000 gratis oplaadpunten uit in de publieke ruimte. De netbeheerders willen meetgegevens verzamelen over de invloed van elektrisch rijden op het elektriciteitsnet, 2.000 strategisch geplaatste oplaadpunten om een eerste dekkend netwerk in Nederland te vormen en 8.000 gekoppeld aan een elektrische auto.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review