Landwind komt terug in Europa

Het Chinese automerk Landwind keert na een afwezigheid van drie jaar terug in Europa. De aftrap wordt gedaan met één

Het Chinese automerk Landwind keert na een afwezigheid van drie jaar terug in Europa. De aftrap wordt gedaan met één model, de midi-MPV CV9, die vanaf deze zomer in Nederland en België wordt geleverd. De komende jaren volgt de rest van Europa. Nog dit jaar komt Landwind ook met een elektrisch aangedreven versie van de CV9.

Landwind is onderdeel van de Chinese autoproducent Jiangling Motors Holding, die onder deze naam een miljoen personenauto’s per jaar bouwt. Daarnaast maakt het concern ook bestelauto’s en trucks onder diverse merknamen. Landwind Motors Corporation Europe gevestigd in Tiel, neemt de distributie voor Europa ter hand. Deze onderneming wordt geleid door CEO Peter Bijvelds, die het merk al medio 2005 naar Europa haalde met een luxe, vierwielaangedreven SUV. De verkoop van dat model werd uiteindelijk gestopt na matige resultaten in botsproeven.

De CV9, ontworpen door een Italiaans designbureau, is in samenwerking met onder andere TÜV Rheinland, RDW en TNO Automotive aangepast aan de strenge Europese eisen. Dankzij de Europese typegoedkeuring kan Landwind de auto in principe al in 27 landen aanbieden.

De CV9 biedt uitrusting met onder meer airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling, semi-automatische airconditioning, ‘intelligent gordelsysteem’ en parkeersensoren. Het geplande prijskaartje van 14.495 euro is nog altijd scherp. Importorganisatie Landwind Europe begint de levering van de CV9, met 35 dealers die samen goed zijn voor 45 vestigingslocaties. LWMC mikt voor het eerste volledige jaar van levering op een totaal van 1.500 nieuwe auto’s.