Dieselhybrides hebben we nog niet eerder gezien, maar zijn goed te verklaren. Van huis uit is een oliestoker zuiniger en CO2-vriendelijker dan een benzinemotor, en laat zuinigheid en CO2 nu aan de orde van de dag zijn. Na de S-Klasse benzinehybride is het volgens Mercedes-Benz nu tijd voor een een tweede hybride op de markt gezet, maar dan met een diesel. De techniek debuteert in de nieuwe E-Klasse sedan.
De volledige hybride-technologie, inclusief de accu, is ondergebracht in het motorcompartiment. De aandrijflijn bestaat uit de zeer krachtige 2.1 liter biturbodiesel met 204 pk, die wordt gekoppeld aan een 20 pk sterke elektromotor en de 7-traps automaat uit eigen huis. De elektromotor kan assistentie verlenen aan de diesel bij acceleraties, als generator dienen bij remacties, maar ook zelfstandig opereren. De E-Klasse rijdt dan volledig elektrisch, tot 35 km/u.
Het comfort blijft onaangetast: de compressor van de klimaatregeling en de pomp van de stuurbekrachtiging worden elektrisch aangedreven, zodat beide systemen ook functioneren wanneer de verbrandingsmotor niet werkt. Gemiddeld komt de BlueTEC HYBRID tot een verbruik van 4.5l/100km en minder dan 120 g/km CO2.
De naam BlueTEC belooft echter nog meer goeds. Met dank aan deze geavanceerde emissietechniek kan met behulp van een SCR-katalysator een groot deel van de NOX-uitstoot worden gefilterd – naast de bestaande werking van de roetfilter die roetdeeltjes en fijnstof minimaliseert. Op deze manier heeft Mercedes-Benz daadwerkelijk de combinatie schoon en zuinig in een model verenigd.
De introductie van de E 300 BlueTEC Hybrid vindt plaats medio 2011. De dieselhybride komt dan als sedan en Estate.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review