Gewoon met V8 - Dit is de Audi RS5!

De trossen kunnen los! Audi toont alvast het topmodel uit de A5-reeks, de RS5. De 450 pk sterke spierbundel met

De trossen kunnen los! Audi toont alvast het topmodel uit de A5-reeks, de RS5. De 450 pk sterke spierbundel met aangescherpte quattrotechniek en nieuwe S tronic transmissie staat als Coupe in Genève en komt vliegensvlug bij ons op de markt.

V8-adepten kunnen bij Audi opgelucht ademhalen, de RS5 krijgt - net als de voorgaande RS4 - gewoon een achtcilinder onder de kap. Terwijl de S-variant als Cabriolet en Sportback het met een geblazen V6 moeten doen, mag het topmodel gewoon op brute kracht rekenen. De Coupe die in Geneve staat heeft de bekende 4.2 V8 onder de leden, al heeft Audi deze fijngeslepen om een hoger vermogen en een lagere brandstofconsumptie te realiseren. Zijn 450 pk en 430 Nm worden gecombineerd met 10.8l/100km, tenminste, als je het rustig aan doet. Deze relatief lage score komt ook op het conto van een intelligente oliepomp en recuperatie - het terugwinnen van remenergie.

De Duitsers koppelen de V8 aan - en dat is vooruitgang - een S tronic automaat met zeven verzetten. Daarmee buldert de Coupe met behulp van de launch control functie in 4.6 seconden naar 100 en kan moeiteloos de 250 of 280-grens worden aangetikt, afhankelijk van de ijverigheid van de begrenzer. Dankzij de geoptimaliseerd differentieel van de quattro vierwielaandrijving belooft Audi maximale acceleratie met minimaal tractieverlies. Voor de liefhebbers kan het ESP in een sport modus worden gezet, of compleet de mond gesnoerd worden. Standaard beschikt de RS5 ook over Audi drive select, waarmee de motorrespons, demping, het differentieel, uitlaatsysteem en stuurbekrachtiging in een standaard, sportieve of comfortmodus gezet kunnen worden. Wie MMI heeft bijbesteld kan rekenen op een extra modus die zelf naar eigen hand is in te stellen.

Zoals het een topmodel in de reeks betaamt mag uiterlijk onderscheid er zeker wezen. Dat betekent dat de RS5 twee centimeter lager bij de grond staat en met 19 of 20 inch wielen wordt afgeleverd. De sportieve bumpers met grote luchtinlaten aan de verraden eveneens zijn zeer potente karakter. Als vanouds heeft het RS-derivaat twee forse ovalen uitlaatpijpen. Bovenop het kofferdeksel bevindt zich een uitklapbare spoiler, die vanaf 120 km/u automatisch omhoog komt. De reminstallatie wordt verzorgd door 36.5 centimeter grote schijven en glanzend zwarte remklauwen met RS-logo. Keramische remmen staan op de optielijst. Xenonverlichting en dagrijLED's zijn weer standaard.

Het interieur is ingericht op het niveau van een cockpit, met leder/alcantara stoelen. De klant heeft keuze uit comfort-, sport of echte kuipstoelen. Naast het lederen stuur heeft de RS5 ook koolstofvezel decorlijsten en pianolakzwarte afwerking, al biedt de optielijst nog diverse andere mogelijkheden zoals geborsteld aluminium. Ook is er een Carbon design Pack waarbij ook de motorruimte met koolstofvezel is verfraaid. Voor de sportpedalen en MMI-bediening kiest Audi voor aluminium look.

De verkoopstart van de Audi RS5 start dit voorjaar in eigen land, Nederland is deze zomer aan de beurt. De Nederlandse importeur maakt spoedig de introductiedata en prijslijst bekend.