Kia heeft het coupe-model in hun Amerikaanse designcentrum ontworpen, en zal in Chicago worden gepresenteerd als designstudie en inspiratiebron voor elektro-/hybridemodellen, naast de ontwikkeling van auto's met een brandstofcel (Kia Borrego) en een LPG-hybride (Kia Forte LPi).
Bijzondere trekjes aan de Ray zijn de voorruit die doorloopt in een glazen dak en de LED-regen aan achterlichten. De laatste teaser liet al zien dat een deel van de neus (en de rest van de carrosserie) two-tone gelakt zou zijn. Ook hier is dagrijlicht op een bijzondere manier van de partij. Verder heeft Kia geen buitenspiegels en deurgrepen toegepast, maar voorzien van bewegingsgevoelige cameraatjes. De aerodynamische vorm van de carrosserie belooft een hint te geven aan een nieuwe hybride. In de cockpit gaat het er net zo high-tech aan toe, met touch screen bediening en spraakbesturing.
De aandrijflijn van de Ray is van het type Full Hybrid en biedt een 153 pk sterke 1.4, gekoppeld aan en 105 pk sterke elektromotor. Ook wordt gebruik gemaakt van een intelligentie dynamo en opmerkelijk smal rubber in de maat 195/50/20. Verder zorgt een CVT-automaat voor de overbrenging en bereikt het studiemodel - als het moet - 148 km/u. Bij een meer doorsnee rijstijl haalt de Koreaan een actieradius van over de 1000 km. Volledig elektrisch rijden kan ook, dan kom je zo'n 80 kilometer op een acculading.