Wat Volkswagen precies van plan was, is al eerder ten dele aan het licht gekomen. Om in de toekomst een fullsize SUV in de markt te houden moet ook deze zo efficiėnt mogelijk worden ontwikkeld. Dat wil voor de Touareg zeggen dat er een gewichtsbesparing van liefst 200 kilo is gerealiseerd, ondanks dat de carrosserie en de wielbasis een paar centimeter is gegroeid. Dat heeft overigens niets te maken met het beknibbelen op vierwielaandrijving, al heeft VW wel een speciaal terreinpakket beschikbaar voor het echte werk.
De designers hebben dan ook hun best gedaan een relatief aerodynamische, slanke en tikje elegante koets voor de nieuwe Touareg te boetseren. Het resultaat oogt allemaal wat sierlijker door gebruik te maken van meer welvingen in bijvoorbeeld de flanken. In de neus oogt de Touareg weer bij de tijd met de doorlopende grille en dagrij-LED's in de koplampen. Het interieur oogt voor Volkswagen-begrippen helemaal nieuw. Hier zien we een mix van typische SUV- en sportieve elementen, zoals de brede middentunnel en hoge middenconsole, tegenover het slanke driespaaks stuur. Verder zien we een nieuw type radio/navigatiesysteem, sleuteloos starten en diverse draaischakelaars voor off-road rijden. Praktische kanten van de Touareg zijn de verschuifbare achterbank en het maximale laadvolume van 1642 liter.
Onder de motorkap is er deels nieuw onder de zon. Aan de basis van het benzinepalet staat weer de 3.6 FSI V6 met 280 pk, die voortaan net onder de 10.0l/100km is gedoken. Let wel, momenteel lust deze zescilinder in de huidige Touareg nog 13.3 liter! Verder doet de 3.0 TDI V6 opnieuw intrede, maar is deze wel sterker (240 pk) en zuiniger geworden. Gemiddeld slurpt de Touareg nog 7.4l/100km en dat is een flinke winst ten opzichte van zijn voorganger die nog 9.3l/100km consumeerde. Ook hier werpt de gewichtsbesparing zijn vruchten af, maar wordt er ook winst geboekt door de achttrapsautomaat en start/stop-techniek dat op elke Touareg gemonteerd is. Of Volkswagen ook BlueTDI techniek met een SCR-katalysator voor de Touareg in petto heeft is nog niet bekend. Nieuw voor de Wolfsburger is de 4.2 TDI V8 die we ook bij Audi in de Q7 zien. Deze krachtbron levert 340 pk en riante trekkracht (800 Nm) maar rijdt gemiddeld 9.0l/100km. De almachtige W12 en V10 TDI gaan met pensioen.
Last but not least is er de Touareg Hybrid! Met zoals verwacht een 3.0 TSI compressormotor, goed voor 333 pk. De elektromotor doet er nog eens 47 pk bij, die het mogelijk maakt in de bebouwde kom volledig elektrisch te rijden. Wanneer de krachten worden gebundeld schiet de Touareg in 6.2 tellen naar 100 en is een top van 240 mogelijk. Het verbruik ligt met 8.2l/100km iets hoger dan de instapdiesel, maar daar zijn de prestaties en emissievoordelen dan ook naar!
De nieuwe Touareg wordt gepresenteerd in Genčve (maart), maar staat in juni in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen spoedig volgen. We houden je op de hoogte.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review