Nissan Juke in detail

Na het in de wereld sturen van een teaser is de Nissan Juke vanaf nu geen geheim meer. De Japanners maken de eerste

Na het in de wereld sturen van een teaser is de Nissan Juke vanaf nu geen geheim meer. De Japanners maken de eerste officiële details wereldkundig, voorafgaand aan de presentatie tijdens de Autosalon van Genève. Zo wordt de Juke als eerste Nissan leverbaar met een 1.6 turbomotor en is vierwielaandrijving een optie; het systeem kan voortaan de aandrijfkrachten tussen de voor- en achterwielen en links of rechts verdelen voor optimale tractie.

Nissan ziet de Juke als een interessant alternatief voor de sportieve hatchback. Het model is gebaseerd op het B-platform van de Alliantie Renault-Nissan, een platform dat ook is gebruikt voor de Nissan Cube en de Nissan Note. De wielbasis van 2.530 mm is gelijk aan die van de Cube, maar met zijn breedte 1.765 mm en hoogte van 1.565 mm is de Juke een stuk breder, maar ook lager, wat weer bijdraagt aan een betere wegligging. De lengte bedraagt 4.135 mm en daarmee is de Juke precies 180 mm korter dan de Nissan Qashqai.

Dat de Juke niet vies is van een beetje dynamiek en expressiviteit in zijn looks, bleek al uit de Nissan Qazana concept car, die vorig jaar in de schijnwerpers heeft gestaan. Om het een mix van een stoere SUV een sportauto te noemen gaat wat ver, maar duidelijk is wel dat de nieuwe crossover van het merk modern en vlot voor de dag komt. Niet voor niets is de nieuwste spruit in Europa ontworpen.

In het interieur trekt de glanzend gekleurde middenconsole de aandacht. De vorm is afgekeken van de brandstoftank van een motorfiets. De deurgrepen doen denken aan flippers van een duiker. Verder zijn er veel chromen details in de auto, kwalitatief hoogwaardige materialen en bekleding met contrasterende kleuren en opvallende structuren, zoals leer met een honingraatstructuur, net als bij sportschoenen. Je moet er maar opkomen! Niet geheel onbelangrijk stelt de bagageruimte – een overigens bescheiden - 251 liter ter beschikking voor bagage.

De Juke heeft onder de motorkap een primeur in huis. Voor het eerst bij Nissan zien we een 1.6 liter benzinemotor, goed voor een allerminst behelpen 190 pk en 240 Nm. De viercilinder maakt gebruik van turbotechniek en directe injectie en behoort daardoor tot Nissan’s eerste staaltje downsizing. Op deze topversie levert Nissan optioneel All Mode 4x4i-vierwielaandrijving, daarnaast maakt de tweede generatie Xtronic CVT-automaat zijn debuut. Wie kiest voor de turbomotor en vierwielaandrijving is altijd verbonden aan deze transmissie, waarbij de technici de interne wrijving hebben gereduceerd en het overbrengingsbereik vergroot.

De tweede benzinemotor is een doorontwikkelde versie van de Nissans atmosferische 1.6. Door gebruik te maken van twee brandstofinjectoren per cilinder (uniek), levert het blok 117 pk; een winst van 6 procent. Het koppel komt nu op 158 Nm en het brandstofverbruik is met 5,6 procent gereduceerd. De Juke 1.6 is er alleen met voorwielaandrijving. Dat laatste geldt ook voor de versie met de 110 pk sterke 1.5 dCi common-rail dieselmotor met 240 Nm trekkracht en roetfilter.

Net als bij veel andere modellen van Nissan is straks te kiezen uit drie in luxe oplopende uitvoeringen: Visia, Acenta en Tekna. Details over de uitrusting volgen later. Nieuw is onder meer een centraal geplaatst bedienings- en informatiesysteem i-Con. Deze heeft een display voor het regelen van zowel de verwarming en de ventilatie als het rijgedrag via instellingen als Normal, Sport en Eco. Afhankelijk van de gekozen functie zijn de schakelmomenten van de CVT, de weerstand van het stuur en de mate van airconditioning aangepast. Ook automatisch inschakelende koplampen en ruitenwissers zijn in te stellen met i-Con. De Nissan Juke zal worden geproduceerd in Japan en in de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland. De marktintroductie is in de tweede helft van 2010.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.