Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet is er nu klaar voor

Uitgerekend op het moment dat in ons land de winter merkbaar zijn intrede doet en cabriorijders de kap weer gesloten

Uitgerekend op het moment dat in ons land de winter merkbaar zijn intrede doet en cabriorijders de kap weer gesloten heeft, betreedt Mercedes-Benz met de nieuwe E-Klasse Cabriolet de schijnwerpers. Waarom? Een Cabrio rijden kan altijd, ook met stoffen kap. Vanaf maart arriveren de eerste exemplaren bij de dealer.

Inderdaad, deze CLK-opvolger, die om het overzicht te bewaren als E-Klasse Cabriolet wordt aangeduid, gaat opnieuw op de Elegante toer. Daar houdt traditiegetrouw toch een elektrisch inklapbare stoffen dak bij. Op die manier hoeven de Duitsers geen (optische) kunstgrepen uit te halen om de constructie en passagiers zelf genoeg ruimte te bieden. Das Haus zag zelfs ruimte om Cabrio-rijden extra comfortabel te maken. Met dank aan AIRCAP.

AirCap is, net als AirScarf nekverwarming, speciaal bedoeld voor roadsters en cabriolet-modellen. Het is een windgeleider dat met een druk op de knop - tot een snelheid van 160 km/u - uit het frame van de voorruit omhoog komt. Samen met het windschot tussen de hoofdsteunen van de achterstoelen belooft deze vinding voor een drastische vermindering van turbulentie in het interieur te zorgen– ook achterin. Bovendien blijft het passagierscompartiment hierdoor ook op koude dagen prettig warm. Het al genoemde Airscarf systeem is nu in een verbeterde variant aanwezig; de luchtstroom is voortaan ook naar

boven of beneden in te regelen.

Qua veiligheid kunnen de inzittenden het hoofd koel houden, dankzij een uitgebreid scala aan speciale hoofd-, voor-, knie- en zijairbags, rolbeugels in de hoofdsteunen en gordelkrachtbegrenzers. Ook Attention Assist, Pre-Safe bescherming, de actieve motorkap en adaptieve cruise controle zijn aan deze luchtige Duitser besteed.

Motorisch heeft de E-Klasse Cabriolet rijder evenmin te klagen. Vanaf de start is het model met keuze uit zeven motoren leverbaar, te weten de 200 CGI met start-stop techniek, de 250 CGI, en zescilinder 350 CGI uit de E-Klasse. Aan de top staat een 500 V8, voor dieselaars is er de 220, 250 en 350 CDI. Om een optimaal brandstofverbruik te realiseren maken alle motoren gebruik van directe inspuiting, een intelligente dynamo- en stuurbekrachtigingspomp.

De nieuwe E-Klasse Cabriolet beleeft zijn wereldpremičre op de autotentoonstelling van Detroit (11-24 januari aanstaande). De prijzen worden medio januari bekend gemaakt.