De Amarok is de eerste pick-up van Volkswagen Bedrijfswagens die volledig in Duitsland is ontwikkeld. De productie zal vervolgens plaatsvinden in de fabriek in Buenos Aires, Argentinië. Komend voorjaar verschijnt daar eerst de vierdeursversie met dubbele cabine en 5.25 meter lengte, in de eerste helft van 2011 volgt de uitvoering met enkele cabine.
In het design vertoont het front familiaire gelijkenis met de nieuwe generatie Golf, Scirocco en Polo. Voor de robuust ogende cabine heeft Volkswagen ook diverse bestaande elementen toegepast, zoals het stuurwiel, instrumentarium en klimaatregelingspaneel. De voorstoelen zijn in hoogt verstelbaar en de achterbank kan in twee delen worden neergeklapt. Duurdere uitvoeringen hebben ook elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling en automatische airco. Ook zaken als cruise control, mistlamen en lichtmetaal is aan de Amarok besteed. Als Highline is de pick-up als een luxe personenauto voorzien van verchroomde buitenspiegelkappen en gedeeltelijk lederen bekleding.
Maar goed, er moet ook echt gewerkt kunnen worden. Volkswagen heeft gekozen voor een beproefd concept met een sterk ladderchassis als basis. De laadbak is 1.555 mm breed en 1.620 mm lang, met een inhoud van 2,52 kubieke meter gemeten tot de rand (525 mm hoog). Ook de afstand tussen de wielkasten van 1.222 mm is opvallend fors en groot genoeg om er moeiteloos europallets tussen te schuiven. Het maximaal toegelaten laadgewicht bedraagt maar liefst 1,15 ton. Bovendien mag de Amarok pick-up tot 2,8 ton aan geremd aanhangwagengewicht trekken.
Hierbij wordt dit werkpaard geholpen door twee TDI’s, een tweeliter met 163 pk en 400 Nm of de later leverbare variant met 122 pk en 340 Nm. Het brandstofverbruik is volgens Volkswagen bescheiden; de sterkste versie noteert 7.8l/100km, de instapdiesel nipt tweetiende liter minder. Hiermee is de kous nog niet af. Er is keuze uit drie aandrijfsystemen: permanente 4Motion vierwielaandrijving, handmatig inschakelbare vierwielaandrijving (via een klauwenkoppeling) en alleen achterwielaandrijving. De Amarok heeft tot slot ook lage gearing. ASR, ABS met offroadfunctie en een elektronisch sperdifferentieel en hill start assist houden de tractie tevens zo lang mogelijk in het gareel.
De Volkswagen Amarok gaat binnenkort in productie. De levering begint komend voorjaar in Zuid-Amerika. Europa volgt in de tweede helft van 2010. De prijzen worden dan vastgesteld.